Unge forskerspirer bryner seg på ordentlige forskere

Elever fra Singsaker skole får prøvd seg som forskere i januar og februar. Den 14. februar presenterer de resultatene sine i Realfagbygget med Trondheims-forskere som dommere.

Det er så mye å lure på når man er en ekte nysgjerrigper. Det kan det bli god forskning av.
Publisert Sist oppdatert
Kommer: NTNU-forsker Michael Francis Duch er dommer.
Kommer: NINA-forsker Ingeborg Helland er dommer.
Kommer kanskje: NTNU-forsker Katrien de Moor.

«Hvorfor det?» heter forskerutstillinga, der barn mellom 8 og 13 år kan forske på akkurat det de lurer på. Arrangementet er et samarbeid mellom foreldre og skolene.

Sure sokker og lykkelige tårer

Elevene blir oppfordret til å la sin egen nysgjerrigper utfolde seg. For det er så mye å undre seg over: Hvilke sokker lukter surest? Hvor mye melk blir det igjen i kartonger med skrukork? Hvorfor gråter vi når vi er lykkelige?

Inititativtaker er Ruth Aga, som fanget opp idéen etter et USA-opphold, der den lokale skolen arrangerte science fair.

- Det slo meg at når barn følger sin egen nysgjerrighet og får velge hva de skal undersøke, har de bøtter av motivasjon og kan oppnå svære ting med bare enkelt tilrettelegging, sier Ruth Aga på nettsida til Akademiet for yngre forskere.

Duch og Helland er dommere

To av akademiets medlemmer skal være dommere i Trondheim. Michael Francis Duch kommer. Han er jazzmusiker og førsteamanuensis ved Institutt for musikk, NTNU. Ingeborg Helland kommer også. Hun forsker på ferskvannsfisk ved Norsk institutt for naturforskning. Og kanskje kommer også postdoktor Katrien de Moor, som er tilknyttet Institutt for telematikk ved NTNU.

Elevene blir i løpet av en fire ukers periode oppfordret til å formulere et spørsmål og prøve å finne svar på det ved å sette opp en eller flere hypoteser. Deretter må de utarbeide en plan: Hvor kan jeg finne svar på spørsmålet mitt? Hvem kan jeg spørre? Etter denne innhentinga av kunnskap, er det lettere å velge hvilken hypotese som er mest relevant. Da blir neste trinn å foreta undersøkelser for å sjekke om hypotesen stemmer, og deretter fortelle hva de har funnet ut.

Etter du har gjort undersøkelsene dine, må du fortelle om hva du har funnet ut. Har du funnet ut noe som tyder på at hypotesen din er riktig? Eller kanskje resultatene din tyder på at hypotesen er feil?

Denne nysgjerrigper-metoden er en forenklet variant av hypotetisk-deduktiv metode.

- Morgendagens forskere

Elevene på Singsaker skole skal lage en plakat som de viser fram på selve utstillinga 14. februar. De skal deretter fortelle om sin forskning til de ekte forskerne, Duch og Helland, som kommer med sin dommervurdering.

Og kronen på verket: Til slutt kommer det stolte foreldre og andre interesserte, som også får høre de flinke forskerspirene fortelle hva de har kommet fram til.

Ifølge Akademiet for yngre forskere synes de det er stas å kunne stille opp som dommere, og de gleder seg stort til å bli utfordret av morgendagens forskere.

Etter at Singsaker skole har avholdt sin forskerutstilling, er det Kolbotn skole som står for tur, den 5. mars.

Andre som har lyst til å arrangere en forskerutstilling, finner mer informasjon på hjemmesida til «Hvorfor det?»

LES OGSÅ: NTNU-forskere blir akademi-medlemmer

LES OGSÅ: Norge får akademi for yngre forskere