UD og spillprofessor Alf Inge Wang søker læringsapp for flyktningbarn

Syriske flyktningebarn kan få leseopplæring via nye, spillbaserte mobilapper. NTNUs spillprofessor Alf Inge Wang holder i trådene når verdens beste spillmiljø kniver om å lage den beste løsningen.

Juryleder for app for arabisk. Alf Inge Wang er professor i spillbasert læring ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap.
Publisert Sist oppdatert

- Mitt håp er at vi kan være med på å gjøre en vesentlig forskjell for mange flyktningebarn, sier professor Alf Inge Wang til UA.

Han er Norges første professor innen spillbasert læring, og var sentral i teamet som utviklet det verdenskjente quiz-spillet Kahoot for noen år siden.

Nå er han både teknisk koordinator og leder av juryen for den internasjonale innovasjonskonkurransen som Norge lyser ut i dag. Målet er å utvikle et læringstilbud på smarttelefon, som kan nå flest mulig av de nærmere 3 millioner syriske barn og unge som står uten skoletilbud på grunn av krigen.

Børge Brende frir til verdens beste spillmiljø

Utenriksminister Børge Brende fronter konkurransen som ble lyst ut fredag.

- Jeg håper at vi kan få noen av de beste spillmiljøene i verden til å bli med på å utvikle nye typer spill som både gir mestring og læring, sier utenriksministeren.

Om skolemateriell er mangelvare, så har svært mange flyktningefamilier smarttelefoner. Tanken bak prosjektet som Utenriksdepartementet, Norad og NTNU koordinerer, er at den nye app’en kan lære barna å lese – uansett hvor de befinner seg.

App for å lære arabisk morsmål

I følge Alf Inge Wang, som er professor i spillbasert læring på NTNUs Institutt for datateknikk, jakter man på den beste appen for at flyktningebarna skal lære morsmålet sitt, arabisk. En app kan aldri gi fullgod opplæring, men den vil kunne sikre at mange, mange flere får et grunnlag for å lære videre når de igjen får mulighet for skolegang.

- Det skal være en engasjerende og morsom app, gjerne et læringsspill, sier Wang.

I dag bruker over 25 millioner skolebarn over hele verden læringsspillet Kahoot!, som spillprofessoren hadde idéen til. Han har utviklet flere titalls læringsapplikasjoner. Dermed er han selvskreven, både som som teknisk koordinator for læring og spill i konkurransen, samt leder for juryen.

LES MER: Kahoot håper på 20 millioner brukere i år.

LES MER: Enda mer heder til teamet bak Kahoot

Skal lære morsmål og gi velvære

- Først plukker vi ut de fem beste bidragene, deretter går vi gjennom en utsilingsfase før vi til slutt, trolig mot slutten av året, står igjen med en eller to apper som skal bli tatt i bruk. Underveis blir det naturligvis en del eksperimentering og uttesting, så vi sikrer at det vil fungere, sier han.

Appen skal dekke to hovedområder:

- Bidra til lese- og skriveopplæring i arabisk

- Bidra til psykososialt velvære

Utlyser doktorgrad på effekten av appen

- Tanken bak det siste er at den også skal kunne bedre hverdagen for de syriske flyktningene. Mange av barna har opplevd traumatiske hendelser. Vi vet at spill egner seg ganske bra, og at mange i dag bruker det som et middel for å få traumatiske opplevelser på avstand, sier Wang.

Det er satt av15 millioner kroner til innovasjonskonkurransen. I tillegg er det bevilget midler til et doktorgradsstipend ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap. Alf Inge Wang skal være veileder for den som ansettes.

- Planen er at det skal forskes både på læringseffekten og velværeeffekten av appen. Vi må finne ut om den fungerer slik den er tenkt, sier han.

App på arabisk utfordrer spillmiljøet

- Hva tror du om interessen for dette fra spillmiljøene?

- Responsen fra det norske miljøet er bra. Utfordringen er at dette skal foregå på arabisk og at det skal brukes i syrisk kultur. Vi har også fått henvendelser fra internasjonale aktører som er interessert i å bidra. Det er alt fra små selskap med et par-tre ansatte til store firma – både i Europa og USA. Vi har også blitt kontaktet fra Tyrkia, og av syriske utviklere.

Spillprofessoren besøkte syriske flyktninger i Tyrkia

Den første uken i januar var Wang med i en delegasjon som besøkte flyktninger, både i leire og i private hjem. Syriske flyktninger som har strandet i Tyrkia er blant de som er dårligst stilt. På forhånd var Wang bekymret for mobildekningen, en bekymring som viste seg overflødig.

- Av de vi møtte hadde 99,9 prosent en smarttelefon. Det var absolutt nødvendig for å holde kontakt med slekt og venner, via sosiale medier. Barna fikk låne foreldrenes telefoner til å spille på, forteller Wang.

- Historiene stakk i hjertet

Besøket, som foregikk sammen med folk fra blant annet Norad og UD gjorde dypt inntrykk.

- Forholdene i leirene vi besøkte var for så vidt ganske ordnet. Alle hadde tak over hodet og strøm. Men folk har store bekymringer, for økonomi, for hvordan de skal skaffe mat og basale ting og for hvordan de skal overleve. Mange har mistet familie og slektninger. Historiene deres stakk i hjertet, sier Wang.

Fristen for å sende inn bidrag til konkurransen er 1. april. Én eller to av de beste spillene skal velges ut for internasjonal lansering. Testing på syriske brukere vil være en viktig del av konkurransen.

Flyktningekrisen er også en utdanningskrise

I følge UD inngår den spillbaserte applikasjonen i regjeringens globale utdanningssatsing.

- Vi er spesielt opptatt av at også barn og unge i konflikt skal få mulighet til å få en utdanning. Vi støtter en rekke tradisjonelle utdanningstiltak parallelt med at vi jobber med innovasjon og offentlig-privat samarbeid for å skape nye løsninger på dette som også er en utdanningskrise, sier Børge Brende.

Utdanning står høyt på dagsorden på giverlandskonferansen for Syria og regionen i London neste uke.

LES MER: Norads nettsider om konkurransen.