Må kutte 8 millioner:

Vaktmestere blir renholdere når campusservice må spare

Uro, frustrasjon, frykt og usikkerhet rår blant driftsoperatører og renholdere etter hvert som nye NTNU Campusservice tar form. Klagene strømmer inn til seksjonssjef Elin Sølberg, som ber folk om å ha is i magen.

Fusjon, sparing, omorganisering. 8 av 10 overflødige driftsoperatører blir innplassert som renholdere i nye NTNU Campusservice. UA har vært i kontakt med ansatte som både er sjokkerte og fortvilte over å bli omplassert.  Også renholdere er urolige. Folk frykter at de splittes fra gode kolleger og mister gode arbeidsmiljø.
Publisert Sist oppdatert
Forstår. - Det er mye irritasjon rundt om, og mange som bremser. Vi forstår det, og vi prøver å gjøre noe med det, sier seksjonssjef Elin Sølberg.
Trygge, tross alt. - Når vi ser hva som skjer i samfunnet rundt oss, så er det viktig å huske at det er ingen som mister jobben ved NTNU, understreker Jørn-Wiggo Bergquist som leder NTNU Campusservice.

Mens ansatte fortviler over urettferdig behandling eller å ha blitt innplassert i jobber de absolutt ikke ønsker, forsøker Elin Sølberg å manøvrere omstillingen i havn. Hun forsøker å overbevise om at det er en god ting at absolutt alle i Seksjon for bygningsdrift er innplassert i den nye bemanningsplanen.

- Det er et hav av forskjell på å være innplassert i en jobb, og ikke å være det. At alle er innplassert betyr at det er bruk for alle, selv om ikke alle kan jobbe med det de tidligere har gjort, sier Sølberg.

Åtte vaktmestere blir renholdere

Hun er seksjonssjef for Bygningsdrift, én av fire seksjoner i nye NTNU Campusservice.

I tillegg til en generell frustrasjon over store omveltninger, er uroen i hennes seksjon også knyttet til at åtte av ti overflødige driftsoperatører blir innplassert som renholdere. UA har vært i kontakt med ansatte som er sjokkerte og fortvilte over å bli omplassert. Også renholdere er urolige. Folk frykter at de må skilles fra gode kolleger og at gode arbeidsmiljø brytes opp.

Folk føler seg overkjørt, mener beslutninger er tatt over hodet på dem, og at medvirkningen har vært for dårlig. Det reises også innvendinger om at all kompetanse på byggene om drift og informasjon, blir ødelagt på grunn av omorganiseringen. Sølberg avviser det siste, og sier at sikkerhet og byggkompetanse selvsagt blir ivaretatt.

NTL har bedt om møte

- Det er mye irritasjon rundt om, og mange som bremser. Vi forstår det, og vi prøver å gjøre noe med det, sier hun.

Norsk Tjenestemannslag hadde et møte med de ansatte torsdag i forrige uke. Tillitsvalgt Tove Strømman sier at de nå ønsker å gå i dialog med ledelsen på seksjonen og NTNU Campusservice.

- Vi ser at ansatte ikke er fornøyd og at de ikke føler at de er blitt informert før nå i det siste. Endringene har kommet brått på. Vi vil snakke med ledelsen om dette, og høre hva de tenker, sier Strømman.

Ber ansatte om å ha is i magen

Elin Sølberg minner om at folk fortsatt har gode, spennende, og ganske sikre jobber. De ansatte skal utføre oppgaver det er behov for, og har fortsatt sine kolleger.

- Jeg håper folk kan ha is i magen, og tenke at man i alle fall har en trygg jobb. Selv om man ikke nå har fått den jobben man ønsker seg, går det an å tenke at man holder på den mens man bygger opp en ny kompetanse eller søker seg andre jobber, sier hun.

Når det gjelder informasjon og medvirkning sier hun at det ble opprettet en arbeidsgruppe i juni. Rammer, mål og annen informasjon har ligget åpent på nett. Gjennom høsten har det vært flere møter i ulike forum, der modeller, bemanningsplan, områdeinndeling og annet har vært drøftet fram til endelig bemanningsplan ble lagt ut 10. oktober.

Sølberg sier at det hele tiden har vært klart at renholdere og driftsoperatører med henholdsvis fagbrev og vaktmesterskolen, går foran. Alle renholdere er innplassert, mens åtte driftsoperatører altså får ny jobb som renholdere.

Noen opplevde beskjeden som lyn fra klar himmel.

- Det var viktig å gi alle beskjed før alt kom på nett, og da kom nok denne samtalen brått på noen. Samtidig ser jeg ikke mange andre måter å gjøre dette på, sier Sølberg.

Skyldes fusjon, sparekrav og omorganisering

Bakgrunnen for det hele er fusjon, pålagte sparekrav og omorganisering. To av seksjonene i NTNU Campusservice er helt nye: Seksjon for prosjektgjennomføring og Servicesenter for eiendom.

- Disse kan, naturlig nok, ikke ta noen innsparinger. De vil bruke penger, sier Sølberg.

Seksjon for Teknisk drift får tilført 130 000 kvadratmeter nye bygg fra tidligere HiST, men de får ikke tilført noen nye årsverk. Bygningsdrift var 220 ansatte og får tilført 33 renholds- og driftsoperatører.

- Fasit er at vi må spare, samtidig som alt skal sys sammen og integreres i en ny enhet, sier Sølberg.

Jørn-Wiggo Bergquist, som leder NTNU Campusservice, forklarer at de totalt skal spare 8 millioner kroner.

- Beskjeden er klinkende klar fra toppen. Vi går ikke på noen måte fri fra sparekravene. Det er vår plikt å ta dette, sier Bergquist.

Både han og Sølberg er klare på at det nå gjelder å sørge for at tjenestene de yter er av så god kvalitet at NTNU beholder dem innomhus. Det er ingen tvil om at det finnes eksterne leverandører som mer enn gjerne tar over seksjonens oppgaver.

- Når vi ser hva som skjer i samfunnet rundt oss, så er det viktig å huske at det er ingen som mister jobben ved NTNU, understreker Bergquist.

Han viser også til at dette ikke bare er driftsoperatører som mister stillingene sine.

- Det er et stort antall – både administrasjonssjefer og andre ledere i NTNU nå, som ikke har fått stillingene de ønsket seg, sier han.

Skal jobbe i 14 helt nye team

Elin Sølberg medgir at hun heller ikke så hvor sterkt berørt hennes seksjon skulle bli.

På et allmøte i vår var tema blant annet hvor gode resultater seksjonen har, at de har utviklet beste praksis på renhold, og at de har kjørt mange gode prosesser med svært bra resultater.

- Det var mye å skryte av, mange tok nok med seg det store bildet, sier Sølberg.

- Hadde jeg kunnet skru tiden tilbake og gjort noe om igjen, skulle jeg innkalt til et nytt allmøte i august. Der skulle jeg gjentatt at det store bildet har stor betydning for oss, og at store endringer ligger foran.

Fra 1. Januar skal ansatte ved Bygningsservice jobbe i 14 helt nye team, renholdere og driftsoperatører sammen. De ansatte hører ikke lenger til et spesielt område, men til seksjonen. Teamene skal ha en miks av tidligere HiST-ansatte, god fordeling av alder og språk, personlige egenskaper og type medarbeidere. Det skal være folk med fagbrev eller vaktmesterskole i alle team, og alle skal ha medarbeidere med god teamforståelse.

- Vi bestreber en god miks, på alle områder, understreker Sølberg, som sier at fusjonen også er en test på hvor gode kolleger man er.

- Alle er innplassert. Noen på et annet område enn de ønsker seg. Det er greit å være skuffet. Det er ikke greit å fryde seg over at kolleger må flytte område, understreker Elin Sølberg, som sier at den slags holdninger har kommet fram – og at de er totalt uakseptable.

Vil ikke vente med omorganisering

Seksjonssjefen vet at det innvendes at de kjører for mange prosesser samtidig. Mange mener det ville være bedre å ta kuttene først, og omorganisering senere.

- Jeg er uenig. Dette henger sammen. Det er bedre å bygge gode team med god kompetanse nå, og ta effektiviseringen samtidig, sier hun.

- Så får vi heller bruke tid i 2017 på å bygge kultur og arbeidsmiljø, heller enn å jobbe med omorganisering, sier Jørn-Wiggo Bergquist.

Det er kommet inn et 20-talls klager, som nå blir behandlet i et arbeidsmøte. Hver enkelt skal få svar, og dersom klagen opprettholdes skal den sendes til personalsjefen ved NTNU.