Starmus:

En av tre billetter har gått til arrangører og sponsorer

Av de 2200 som så langt har sikret seg inngang til Starmus er det bare 1500 som har kjøpt billett.

Publisert Sist oppdatert

Med en måned igjen til vitenskapsfestivalen dras igang er det fremdeles rikelig med billetter igjen.

- Vi har solgt omtrent 1500 billetter, i tillegg til at 700 av plassene vi har til rådighet i lokalet er fordelt mellom forskjellige sponsorer, Starmus, NTNU, fylkeskommunen og kommunen. Starmus har for eksempel 300 av disse plassene til gjester og foredragsholdere, sier Karl Asmund Olsson, prosjektkoordinator for Starmus ved NTNU.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: Aksel Tjora: - En festival for folket blir det neppe

Jevnt fordelt billettsalg

Det betyr at det fremdeles er igjen rundt 1300 av totalt 3500 plasser til festivalen.

- De 1500 billettene fordeler seg omtrent likt mellom utenlandske gjester, voksne bosatt i Norge og studenter. Det er spesielt artig at det er så mange unge som vil, ettersom det å skape rollemodeller for den yngre generasjon er noe av formålet med festivalen.

Den opprinnelige planen var å øke billettprisene inn mot festivalstart for å premiere de som var tidlig ute, men det har festivalen nå valgt å gå bort ifra.

- Vi har fått mange tilbakemeldinger dette, og har besluttet at det ikke skal være noe ytterligere prishopp på billettene.

LES OGSÅ: Stjerneregissør og journalistlegende kommer til Starmus

LES OGSÅ: Dette skal Stephen Hawking snakke om under Starmus

Budsjetterer ikke med salgsinntekt

Prosjektkoordinatoren forteller at de er fornøyde med billettsalget så langt, og at festivalen ikke budsjetterer med billettinntekter i utgangspunktet.

- Etter hvert som billettene blir solgt bruker vi inntektene til å styrke programmet. Skulle det bli et overskudd når vi er ferdige vil de pengene gå til neste festival, sier Olsson.