NTNU sperrer epost for Mac-brukere

Etter over en uke med enorme epostproblemer på NTNU har IT-avdelingen torsdag sperret for bruk av epost på Mac.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatering fra IT-avdelingen klokken 14.55 fredag: «IT-avdelingen har nå åpnet for ordinær tilgang for Mac-brukere. Kombinasjonen av utførte tiltak og forventet trafikk i helgen, gjør at dette anses som forsvarlig. I helgen vil kapasitet på infrastruktur økes, slik at trafikkmengde på mandag kan håndteres.»

Onsdag trodde NTNUs IT-avdeling at de hadde funnet problemet, men torsdag morgen var det store problemer med tilgang til epost for NTNUs ansatte igjen.

Klokken 11.51 kunne IT-avdelingen opplyse om at de hadde sperret for bruk av Outlook/epost på mac inntil videre. De mener Mac-brukere kan bruke webmail som alternativ, men får en rekke tilbakemeldinger på at dette ikke fungerer på intranettet Innsida.

Ifølge IT-avdelingen kan webmail være ustabil på grunn av stor pågang.

Helt siden mandag forrige uke har ansatte som bruker Outlook-klienten i perioder vært helt eller delvis forhindret fra å sende epost, melder NTNU på sitt intranett, Innsida.

Overbelastning av server

- Vi har fortsatt problemer. Vi jobber etter en hypotese om at epost på Mac er årsaken. Nå har vi fått inn hjelp fra både Atea (IT-selskap, journ. anm.) og Microsoft. Vi er i ferd med å restarte systemet nå, men utifra at vi har hatt problemer over tid, kan vi ikke garantere at det løses, sier IT-sjef Håkon Alstad til UA like før klokken 13 torsdag.

Problemet er ganske enkelt at Exchange-serveren som behandler epost blir overbelastet. Årsaken til dette har ikke IT-avdelingen funnet ut av etter over en uke med problemer. Hovedhypotesen er nå at Mac er problemet. Ifølge Alstad skaper epostklientene på Mac veldig mye trafikk opp mot NTNUs Exchange-server.

IT-avdelingen drifter ikke Mac, og har begrenset kompetanse på området i forhold til andre datamaskiner. Alstad tror imidlertid ikke det har noe med problemene å gjøre. De er heller ikke hundre prosent sikre på at det faktisk er Mac-bruk som er problemet.

- Vi jobber fortsatt etter flere spor. Det kan være andre konfigurasjoner som skaper problemer, og vi har heller ikke utelukket at den kan være snakk om cyberangrep, sier IT-sjefen.

Problemene gjelder for øvrig kun NTNU-ansatte, da studentenes epost er flyttet ut i skyen.

Frustrerte ansatte

I en melding på Innsida sier Alstad at det kommer uvanlig mange henvendelser mot NTNUs servere fra Outlook-klienter som kjører på Apple-enheter.

- Hver klient ser ut til å generere ekstremt mange forespørsler mot vår tjeneste. Faktisk så mange at systemet til slutt går ned, sier han.

IT-avdelingen gjorde tiltak for å begrense antall forespørsler fra en og samme klient i et forsøk på å stabilisere tjenesten natt til onsdag.

Onsdag ettermiddag opplyste IT-avdelingen at tjenesten oppførte seg mer stabilt enn tidligere.

Klokken 09.45 torsdag kom en ny melding om at det fortsatt var epostproblemer for de ansatte. Dette ble avdekket en halvtime før.

En rekke ansatte viser stor frustrasjon over de tilbakevendende problemene i kommentarfeltene på Innsida. Flere melder om problemer med å få gjort jobben sin og risiko for at svært viktig informasjon ikke når dem i tide.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Mindre tro på cyberangrep

Én av teoriene har lenge vært at NTNU har vært utsatt for cyberangrep, men denne teorien skal være svekket.

- Vi har sett symptomer som er typiske ved cyberangrep, men det kan like gjerne være andre ting som har forårsaket nedetiden, sier Alstad i en melding på Innsida.

Alstad varsler at det vil bli en grundig gjennomgang av systemer og rutiner når problemene er løst. Han vedgår at uansett hva årsaken er, har det gått for lang tid uten løsning. IT-sjefen sier han er lei seg for at så mange ansatte har fått problemer med å gjøre jobben sin.