Epostproblemer ved NTNU: - Fullstendig uakseptabelt

En rekke NTNU-ansatte melder om problemer med å få gjort jobben sin etter nesten to uker med massive epostproblemer.

- Det er fullstendig uakseptabelt at epostsystemene ikke virker. Epost er vårt viktigste arbeidsverktøy, sier professor Helge Holden.
Publisert Sist oppdatert

Professor Helge Holden ved Institutt for matematikk er blant de mange NTNU-ansatte som er frustrert over epostproblemene. Han forteller at problemene gjør det utfordrende å få gjort jobben sin.

- Det er fullstendig uakseptabelt at epostsystemene ikke virker. Epost er vårt viktigste arbeidsverktøy. Vi har lagt alle eggene våre i epostkurven. Nesten all kommunikasjon går via epost, for da vet du at du får svar når den du sender epost til får tid. Fasttelefonen er jo ut, og det er ikke like lett å nå folk via Skype for business. Når eposten er nede skaper det store problemer, sier Holden.

Han mener det har vært nærmest håpløst å forholde seg til epost de siste to ukene, fordi det har vært så ustabilt.

Oppdatering fra IT-avdelingen klokken 14.55 fredag: «IT-avdelingen har nå åpnet for ordinær tilgang for Mac-brukere. Kombinasjonen av utførte tiltak og forventet trafikk i helgen, gjør at dette anses som forsvarlig. I helgen vil kapasitet på infrastruktur økes, slik at trafikkmengde på mandag kan håndteres.»

Mener IT-avdelingen må kunne Mac

- Noen ganger kan det virke som om det jeg sender går ut, men jeg vet jo ikke. Jeg får ikke svar, og noen eposter som skal inn kommer med stor forsinkelse. Jeg har forsøkt å bruke webmail, men det er veldig ustabilt, sier Holden.

Professoren er selverklært «blodfan» av Apple-produkter, og er ikke imponert over at IT-avdelingen ved NTNU har blokkert Outlook på Mac og Macs egen epostklient. I et intervju med UA sier IT-sjef Håkon Alstad at de ikke drifter Mac, og har begrenset kompetanse på området i forhold til andre datamaskiner.

- Det er helt uakseptabelt å si at de ikke har kompetanse på Mac. De må bare melde seg inn i dette århundret. De må tilpasse seg de verktøyene brukerne deres har, mener Holden.

LES OGSÅ: NTNU sperrer epost for Mac-brukere

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vet ikke årsaken

Fredag melder NTNUs IT-avdeling at epost har fungert siden torsdag klokken 13.15.

«Det ble i går kveld gjort endringer anbefalt av Microsoft, samt satt igang bedre logging. Den utvidede loggingen vil gi oss bedre data på hva som skjer ved en ny stopp. Vi jobber tett med Microsoft for å finne årsak og løse problemene. Epost på Mac er fortsatt midlertidig sperret. Disse henvises inntil videre til Webmail.»

Etter over en uke med store epostproblemer på NTNU, sperret IT-avdelingen torsdag for bruk av epost gjennom Outlook på Mac, samt Macs egne mailprogram.

Onsdag trodde NTNUs IT-avdeling at de hadde funnet problemet, men torsdag morgen var det store problemer med tilgang til epost for NTNUs ansatte igjen.

Fredag opplyses det om at epostserveren for ansatte som ikke bruker Mac, har vært stabil det siste døgnet. Systemet er ikke friskmeldt, og det jobbes fortsatt på spreng for å løse mulige årsaker til problemene.

Beklager problemene

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby beklager ulempene epost-problemene har ført til for NTNUs ansatte. 

- Jeg ønsker først å beklage overfor alle våre ansatte for problemene nedetiden på e-postsystemet vårt har ført med seg de siste ukene. Vi har satt alle tilgjengelige ressurser på denne saken. De jobber knallhardt for å komme til bunns i dette problemet, sier organisasjonsdirektøren i en melding på NTNUs intranett Innsida, og legger til:

- Fokuset nå er å sikre at alle ressurser blir brukt på å stabilisere tjenesten. Så snart det er gjort er det åpenbart at vi må gå gjennom alle systemer og rutiner slik at vi unngår å havne i samme situasjon igjen, sier Munkeby.

Server overbelastes

Problemet er at Exchange-serveren som behandler epost blir overbelastet. Årsaken til dette har ikke IT-avdelingen funnet ut av etter over en uke med problemer. Hovedhypotesen er nå at Mac er problemet. Ifølge IT-sjef Håkon Alstad skaper epostklientene på Mac veldig mye trafikk opp mot NTNUs Exchange-server.

- Vi har fortsatt problemer. Vi jobber etter en hypotese om at epost på Mac er årsaken. Nå har vi fått inn hjelp fra både Atea (IT-selskap, journ. anm.) og Microsoft. Vi er i ferd med å restarte systemet nå, men utifra at vi har hatt problemer over tid, kan vi ikke garantere at det løses, sa Alstad til UA torsdag.

Rakk ikke svare før eposten falt ut igjen

I likhet med Holden har førsteamanuensis Arve Hjelseth ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap fått problemer med å gjøre jobben sin som følge av epostproblemene.

- Det har vært ganske strevsomt. Det er ganske mange prosesser som er blitt forsinket på grunn av dette. Det er fort gjort å glemme ting når eposten plutselig kommer tilbake. I går rett før lunsj røy det inn 20 eposter på to sekunder. Jeg begynte å svare, men rakk ikke svar på mer enn fire eposter, før det ramlet ut igjen, sier Hjelseth.

Han forteller at det er en stressfaktor i arbeidshverdagen å være usikker på om eposter er sendt, eller om noe er sendt til ham og ikke har kommet fram.

- Jeg har måttet bruke Messenger for å kontakte studenter som skal levere masteroppgaver, og å be dem om å sende vedlegg og eposter på nytt, sier han.

Stor aktivitet på intranett

Sjelden har det vært større aktivitet i kommentarfeltene på Innsida enn under oppdateringene om epostproblemene. Blant annet har en rekke ansatte protestert når det har blitt meldt om bedring av problemene, men mange melder også om problemer med å få gjort jobben sin. 

Geir Slupphaug skriver:

«Dette går da rett og slett ikke an og fører til enorme problemer for oss ansatte. Problemene har jo vart i over en uke og jeg vil tro at et betydelig antall årsverk har gått tapt bare i denne perioden. Har merket meg at problemene ofte oppstår på samme tidspunkt tidlig på formiddagen. Skyldes det for lav kapasitet?»

Sule Yildirim skriver:

«This really became worrying now especially while there is a deadline of 29th may for the submission of an EU proposal. Instead of trying to understand and solve the current problem hopelessly, why not produce an alternative solution? I am registered in ECAS of course by NTNU email and now i getting lost in what to do, if i received an email, where is it, hopeless!»

Størker Moe skriver:

«Begynner ikke dette å bli ganske parodisk og en smule pinlig for "teknologiens høyborg"?»