Bovim om epostproblemene: - En skikkelig nedtur

IT-sjefen krysser fingrene for at løsningen de har lagd holder. Rektor Gunnar Bovim opplyser at han i dag ba om at det settes formell beredskap.

NTNU-rektor Gunnar Bovim ba mandag organisasjonsdirektør Ida Munkeby sette formell beredskap på grunn av epostproblemene ved universitetet.
Publisert Sist oppdatert
Helvetesuke: - Du kan trygt si at uka som har gått har vært utyfordrende, sier NTNUs IT-sjef Håkon Alstad.

– En skikkelig nedtur, er Bovims beskrivelse av NTNUs epostproblemer.

IT-avdelingen tror de har funnet årsaken til de store epostproblemene som har ridd NTNU den siste uka. Dersom serverne håndterer trafikken gjennom dagen, kan IT-sjef Håkon Alstad puste lettet ut. I motsatt fall blir svaret å legge ned dagens system og bygge opp et nytt fra grunnen av.

- Vi tror vi har funnet den tekniske årsaken, og har laget en fiks på den, sier Alstad.

Det handler om å håndtere trafikken fra Mac-maskiner. På et tidspunkt ble antall henvendelser fra dem så mange at serverne knelte.

LES OGSÅ: Sperrer e-post for Mac-brukere
LES OGSÅ: - Fullstendig uakseptabelt

- Vi kan Mac

- Betyr dette at dere i IT-avdelinga ikke har god nok kompetanse på Mac?

- Nei, det gjør det ikke. Vi på avdelinga er glade i Mac, selv er jeg en ivrig Mac-bruker, og vi kan mye om Mac-verdenen. Derimot er det sånn at NTNU ikke har etablert noen stordrift av Mac slik vi gjør det med PC. Dette er et overordnet valg som eventuelt må gjøres, og som muligens vil bli vurdert, sier IT-sjefen.

- Kjenner dere til andre institusjoner som likner på NTNU som har opplevd tilsvarende problemer med sine meilsystemer?

- Det er ikke uvanlig at store organisasjoner opplever IT-trøbbel av dette omfanget. Men jeg kan ikke peke på noen institusjoner i farten.

Dersom de løsningene Alstads folk har lagd skulle vise seg å ikke fungere slik man håper, vil det bli aktuelt å skrote dagens epostsystem, og bygge opp et nytt. Det vil ta en ukes tid, tror Alstad.

Alarmen har gått

Situasjonen som har oppstått er så alvorlig at NTNU-rektor Gunnar Bovim mandag ba organisasjonsdirektør Ida Munkeby sette formell beredskap.

Les om NTNUs beredskapsplan her

- Det er en erkjennelse av hvor alvorlig vi tar situasjonen som har oppstått, sier Bovim.

- Så alarmen har gått i ledelsen? Når eposten slutter å fungere for en stor virksomhet er det som man mistet telefonen for 20 år siden?

- Dette har vært en skikkelig nedtur, det kan jeg godt si. Det viser hvor avhengig vi er av å ha et fungerende epostsystem.

- I hvilken grad er disse omfattende problemene med eposten resultat av systemiske valg som er gjort?

- Det er klart at når noe som dette inntreffer, lurer man på om man har truffet noen feil valg tidligere, som gjør oss mer sårbare. Men akkurat nå er fokuset vårt på å finne feil, løse problem, få systemet opp og gå, sier Gunnar Bovim.

IT-sjefens helvetesuke

Den som har primæransvaret for å sørge for at systemet er på beina, IT-sjef Alstad, sier at dersom det skulle bli aktuelt å bygge opp nytt system, er folkene hans klar for oppgaven. Men han håper det ikke blir nødvendig.

- Det er ingen tvil om at dette har vært en krisesituasjon, som jeg håper vi er ute av.

- For en utenforstående kan uka du har vært gjennom fortone seg som noe nær en helvetesuke?

- Du kan trygt si det har vært utfordrende, sier IT-sjef Håkon Alstad.