Ytring:

Tilsvar: «IT-avdelingen har ikke Mac-kompetanse!»

De siste ukers problemer med epost-tjenesten skulle ideelt sett aldri funnet sted, men nå som det er et faktum handler alt om å gjeninnføre stabil drift.

«Vårt mål er at alle skal kunne jobbe på sin foretrukne enhet og at vi har løsninger som legger til rette for dette», skriver Håkon Alstad.
Publisert Sist oppdatert

Som IT-sjef har jeg forståelse for at folk både er frustrert og stiller spørsmål, blant annet i UA, om IT-avdelingens kompetanse på Mac-enheter.

Til det kan jeg svare at; jo, IT-avdelingen har god kompetanse både på Mac og også andre Apple-enheter! Det vi ikke har like stor kompetanse på er stordrift av Apple-enheter på samme måte som vi har på Windows-enheter. Stordrift av Apple-enheter er et overordnet valg som eventuelt må gjøres, og som muligens vil bli vurdert. En av grunnene til at vi ikke har etablert stordrift er at Mac-brukere ofte ser på maskinen sin som sin personlige og ikke ønsker at noen andre skal administrere maskinen (legge inn programvare, styre oppsett m.m.).

Vi har i flere år støttet oppsett og konfigurasjon av Mac. I dag er rundt hver sjette av ansattes datamaskiner en Mac. Det finnes egne brukerveiledninger på Innsida og også Orakeltjenesten har god kompetanse på yte support for mac-brukere. Eksempelvis er hver tredje henvendelse hos studentoraklene relatert til bruk av Mac.

Vårt mål er at alle skal kunne jobbe på sin foretrukne enhet og at vi har løsninger som legger til rette for dette. Dette inkluderer selvsagt både Mac og andre Apple-enheter. Vi har ingen planer om å endre på denne målsettingen. I mange år har vi hatt fokus på å tilby god brukerstøtte på Mac og vi har flere i IT-avdelingen som selv er mac-entusiaster, undertegnede inkludert. Siste dagers hendelser gjør at vi skal vurdere å tilby administrering av Mac-maskiner.