Starmus:

- Mye har vært interessant, men det er også noe jeg ikke har forstått

Selv om de ikke forsto alt som ble sagt fra scenen var de besøkende under festivalen som vi snakket med fornøyde.

Anders Skavhaug (17) og Martin Røsten (16) var de to yngste gjestene på Starmusfestivalen UA kunne finne. De to 1.-klassingene ved Strinda videregående skole innrømmer lett at ikke alt er like forståelig.

Lyden av klirrende krystall og noen velvalgte pianotoner fyller salen i Trondheim Spektrum. Starmuslogoens farger danser som nordlys over lerretet. Om noen minutter går den første av torsdagens foredragsholderne på scenen. Mange flere skal følge. De skal fortelle publikum om sin forskning rundt genmanipulasjon og klimaendringer, for å nevne noe.

I pausen møter vi noen av deltakerne ute i vrimleområdet. Emmanuelle Charpentier er nettopp ferdig med å snakke om CRISPR-Cas9, en teknologi som gjør det mulig å redigere gener. På bordene står te, isvann, kaffe og hveteboller.

- Dette skjønte jeg ikke mye av, sier Martin Røsten (16).

Sammen med kompisen Anders Skavhaug (17) er han trolig blant de yngste gjestene som har tatt turen til festivalen på egen hånd. De to 1.-klassingene ved Strinda videregående skole er imponert og fascinert av alt de har hørt og lært, men innrømmer lett at ikke alt er like forståelig.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Her kan du lese alt vi publiserer om Starmus.

- På enkelte av foredragene har mobilen kommet opp av lomma

- Vi har nesten vært på alle forelesningene. Mye har vært veldig interessant og spennende, mens noe har jeg ikke fortstått alt av, sier Skavhaug.

- På enkelte av foredragene har mobilen kommet opp av lomma, ja. Men noe av det kan vi jo litt om fra før, for det er ting vi har lært om på skolen, sier Røsten.

- Det er en bra festival, og morsomt at så store navn kommer til Trondheim. Det er et stort spenn i tema, og inspirerende å høre på, sier Agata Bochynska, polsk nevrovitenskapsstudent bosatt i Norge.

- Det er store internasjonale navn som er her og samtalene er engasjerende. Det å være her og snakke med likesinnede er viktig, sier kompisen Piotr Konorski, en astrofysiker som har tatt turen opp til Trondheim fra Polen for å få med seg festivalen.

- Hvor mye forstår dere av foredragene?

- Det er ikke alle detaljene det er like enkelt å forstå når de snakker om andre fagfelt enn mitt eget, men samtidig er den vitenskapelige metoden og analysen lik for alle felt, noe som gjør det mer forstålig. Så det store bildet i det de sier forstår jeg, svarer Bochynska.

- Inspirerende å prate på tvers av fagområder

Hvor mange som faktisk var innom festivalen har vi ikke fått tall på, men onsdag kunne Karl Asmund Olsson, prosjektkoordinator for Starmus ved NTNU fortelle at det hadde vært rundt 2500 personen innenfor dørene dagen før.

Noen uker før festivalen startet kunne Olsson fortelle at det foreløpige billettsalget fordelte seg likt mellom de som hadde kjøpt ordinære billetter, studentbilletter og Trondheim-passet. Sistnevnte var myntet på personer bosatt i Norge som ikke var studenter. I tillegg hadde 700 av plassene på festivalen gått til sponsorer og arrangører, slik som NTNU og Trondheim kommune.

- Akkurat nå er det veldig viktig med samarbeid og utveksling av kunnskap på tvers av fagdisipliner, og denne festivalen kobler alt dette sammen. Det er jo ikke ny forskning som presenteres her, og det er greit. Det er synergien mellom de forskjellige fagfeltene som er nytt og innovativt, sier Konorski.

Astrofysikeren mener nettopp det å bruke teknikker og perspektiver fra andre fagfelt er viktig.

- Som vitenskapsfolk fokuserer vi veldig mye på vårt eget, men for å gjøre noe innovativt må vi gå bredere enn det, sier Konorski.

- Hva har vært høydepunktet så langt?

- Kunnskapsnivået både på scenen og blant de besøkende. Samtalene jeg har hatt med andre her har vært interessante. Vi tenderer til å snakke mye om vårt eget, så da er det inspirerende å snakke med andre om deres fagfelt, sier han.

Bochynska på sin side trekker frem månevandrerne som et høydepunkt.

- Det har vært noe inspirerende eller overraskende hver dag, så det er vanskelig å plukke ut enkeltforedrag. Men om jeg først skal trekke frem noe er det foredragene til de som gikk på månen. Det er veldig rart å høre hvor stort det var da det skjedde, og også høre om hvordan vi ikke har kommet så veldig mye lengre siden den gang, sier hun.

Hawking et av høydepunktene

Også Skavhaug trekker fram diskusjonen mellom månevandrerne Buzz Aldrin, Harrison Schmitt og Charlie Duke som sitt høydepunkt. Han er fascinert av fysikk og verdensrommet, mens Røsten er opptatt av roboter og kunstig intelligens. De to tenåringene ville derfor ikke la muligheten til å besøke Starmusfestivalen gå fra seg.

Røsten synes spesielt foredraget « Living beyond 2100: On Earth and Beyond» med astrofysiker Martin Rees og paneldebatten «108 Minutes: The World on Fire» var interessant. Samtidig synes de begge det var svært interessant å høre Stephen Hawking, selv om han ikke fysisk var til stede.

Røstens ønske om å studere teknisk kybernetikk ved NTNU etter videregående ble ikke mindre av å besøke Starmusfestivalen. Det samme gjelder for kompisen Skavhaug, som ser seg selv som en framtidig astrofysiker.

Fredag avsluttet festivalgeneral Garik Israelian arrangementet med å ta en selfie fra scenen med publikum. Etter et par minutter med stående applaus og halleluja-stemning i lokalet kom han endelig til ordet.

- Uansett hva folk skriver og mener om festivalen... Det spiller ingen rolle. De kan ikke ta knekken på oss. Starmus 4 har vært fantastisk, og Starmus 5 kommer til å bli enda bedre. Det er fullt mulig at vi kommer tilbake til Trondheim, sa han til stående applaus fra salen.

Starmus dag 5, Agata Bochynska og Piotr Konorski