PST vil ha filter for utenlandske studenter

NTNU gjennomgår eksplosiv vekst i søkertallene for studenter fra utlandet. Særlig sterk er søknaden fra Iran. PST er bekymret, og tar til orde for et eget filter som kan screene utenlandske studenter.

Spioner har blikket rettet mot norske universiteter. Det har også spionjegerne.
Regimekritikk. Iranske studenter i Trondheim arrangerte møter under regimets jubiléum for revolusjonen.

- Politiets sikkerhetstjeneste har etterlyst en tydeligere debatt rundt akademisk frihet og har lenge brukt begrepet akadamisk ansvar. Har man, om ikke annet, et moralsk ansvar for å vurdere om all kunnskap ukritisk skal tilfalle alle uavhengig av bakgrunn og hva man skal bruke kunnskapen til?spør Jørn Presterudstuen, sjef for PSTs seksjon for ikkespredning.

PST har blant annet ansvaret for å forebygge brudd på FN SR resolusjoner og har et spesielt fokus mot Iran. UA meldte tidlig i januar at NTNU opplever en eksplosiv økning i søknader fra iranske studenter. I fjor ble det kjent at en mastergradsstudent ble utvist fra Høgskolen i Narvik, fordi PST fryktet at kunnskapen han ville få på studiet, kunne misbrukes til utvikling av missiler.

- Er norske universiteter og høgskoler komfortable med at den slags kunnskap kommer til anvendelse i for eksempel et iransk atomprogram eller i utvikling av leveringsmidler for atomvåpen som beskrevet i FN resolusjonene mot Iran spør Presterudstuen.

"Vigilance prevention"

Presterudstuen viser særskilt til FNs resolusjoner mot Iran, blant annet 1737, artikkel 17, som omhandler ”teaching or training vigilance prevention”, hvor alle medlemsstater blir bedt om å utvise

”vigilance and prevent specialized teaching or training of Iranian nationals… of disiplines which would contribute to Iran’s proliferation sensitive nuclear aktivities and developlemt of nuclear weapon delivery systems.”

Uforutsigbart

UA intervjuet I fjor iranske studenter ved NTNU som berettet om følelsen av stigma som følge av at landet ligger øverst på ulike instansers bekymringslister. PST-mannen uttrykker forståelse for denne følelsen, men:

- Norge har som medlemsland i FN en forpliktelse til å følge opp slike resolusjoner. Vi mener dagens system er for lite forutsigbart, og det rammer også iranske – og andre utenlandske – studenter hvor vurderingene gjøres før studentene begynner på sine studier.

Presterudstuen sier at PST mener norske myndigheter bør ta i bruk et system for screening av utenlandske studenter.

- Storbritannia har utviklet et slikt system, kalt ATAS (Academic Technology Approval Scheme), tilrettelagt for master- og ph.d-studenter, forteller han.

- Hindrer stigmatisering

ATAS representerer et filter som sikrer at de studenter som slipper igjennom er ”kvalitetssikret i forhold til sensitive studier. Dette vil være en åpenbar fordel også for studentene det gjelder, mener Presterudstuen.

- Det vil hindre stigmatisering, ved at alle parter vet at det ikke hefter slike problemer ved disse studentene. Dermed slipper de også å frykte for å bli kastet ut underveis.

PSTs seksjonssjef for ikkespredning bekrefter at NTNU helt sikkert kan ha studier hvor man kan vurdere en begrensing, men man har så langt ikke gjort noen vurdering av kurstilbud ved ulike studiesteder.