Studenthytter til 4 mill

En unik posisjon som bindeledd mellom studenter og næringsliv har finansiert Indøk-studentenes to hytter ved Oppdal skisenter.

Dyrt. På Stølen er gjennomsnittlig kvadratmeterpris omkring 25 000 kroner, i følge eiendomsmeglere UA har snakket med.
Skjult. Indøk-studentene ønsker å gjøre leietilbudet mer kjent blant andre studenter.
Glede. Grunn til å glede seg til vinteren: Indøk-hyttene er like opp i bakken.

Området i fjellsiden noen få kilometer før Oppdal sentrum nordfra er også kjent som “Røkkelia”. Stølen er det mer offisielle navnet på den ettertraktede hyttegrenden rundt skisenteret.

Men selv om Kjell Inge Røkke er en av hyttenaboene, har Indøk-studentene kortere vei til trekket enn industrimannen. Et par kraftige stavtak vinterstid bringer dem rett fra hyttedøren og ut i bakkene ved Oppdal skisenter.

LES OGSÅ: Byggstudentene bygger hytte i Selbu

25 års sparing

Hver av de to tvillinghyttene er på 120 kvadratmeter ligger et steinkast ovenfor selve skisenteret. Linjeforeningen for Indøk har betalt fire millioner kroner for de to hyttene, som er regulert for næring. “Foreningen for studentene ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse” står som eier av hyttene.

Hvis noen skulle lure: Det er ikke Indøk-studentenes studielån som har finansiert hyttene.

- Dette er resultatet av sparing gjennom 25 år, så lenge som linjeforeningen har eksistert, forteller leder for hovedstyret i foreningen for Indøk-studentene, Thomas L. Haaskjold Eide. – Det er primært inntekter gjennom bedriftspresentasjoner som har finansiert hyttene. Overskuddet har gjennom årene blitt overført et eget fond. I tillegg har en andel av overskuddet fra Karrieredagen bidratt til kjøpet.

Et utrolig flott studenttilbud, i følge Haaskjold Eide, som selv tilbragte en helg på “firmahytta” sist høst.

Med en gjeng på ti kamerater spente han på seg fjellstøvlene tidlig en lørdag morgen og tok seg opp til en av toppene overfor Stølen, etterfulgt på kvelden av en bedre middag i ro og mak.

– Hytta skal være et sted å trekke seg tilbake til etter en hard uke på campus. Samlingsplassen er bra for samholdet, og et utmerket måte å bli kjent med nye folk på, forteller han.

Unik markedsposisjon

Nåløyet for å komme inn på siving-studiet i Industriell økonomi og teknologiledelse er blant de trangeste i landet. Kombinasjonen av siviløkonom og sivilingeniør i en og samme kandidat er tilsynelatende uimotståelig for næringslivet. Indøk-studentene visste tidlig å utnytte denne markedsposisjonen overfor arbeidsgivere.

Foreningen Bindeleddet-NTNU tar seg av all kontakt med næringslivet på vegne av studentene. Det har de gjort siden 1986.

Det er hovedsakelig inntekter fra bedriftspresentasjoner som har finansiert Oppdalshyttene. Bedrifter ber om å få komme til NTNU og gjøre sine hoser grønne for nye Indøk-ere. Påspandert middag for en bråte studenter hører også med i jobbkurtisen.

Indøk-studentenes aktiviteter er mest synlig i forbindelse med Karrieredagen i september . Den arrangeres på plenen på Gløshaugen av Bindeleddet-NTNU. Hvert år kives bedriftene om å få kjøpe stands i det over 2000 kvadratmeter store teltet som rigges opp for kun denne anledningen. I fjor var nesten hele teltet fullbooket allerede før sommerferien tok til.

Åpner dørene for andre studenter

Indøk-studenter har brukt noen helger på dugnad, og har ennå ikke kommet ordentlig i gang med bookingen. I første rekke skal hyttene komme Indøk-studentene til gode. Men dersom 240 kvadratmeter skulle vise seg å være mer enn Indøk selv trenger, åpnes det for å leie ut til andre linjeforeningers studenter, opplyser leder av hyttekomiteen, Helene Førsund Wangen.

Booking skjer gjennom denne nettsiden og prisen er studentvennlig: 100 kroner natten.

Olavsgruva på Røros

Hvis du som student vil enda lenger opp i fjellet, og ikke er avhengig av å bli trukket opp, kan hytta til Bergstuderendes forening være et alternativ. Dette er det noe gammelmodige navnet på linjeforeningen til geologistudentene. Foreningen ble opprettet allerede i 1914 som et av “urfagene” ved datidens NTH. De siste tiårene har petroleumsstudentene blitt mer dominerende på Institutt for geologi og petroleumsteknikk.

I 1975 fikk de bergstuderende kjøpe “Solskinnshytta” for symbolske én krone.

Hytta har i dag 44 sengeplasser. Plasseringen av hytten like ved den gamle og nedlagte Olavsgruven utenfor Røros gjør en hyttehelg faglig relevant for geologstudentene.

Men hytta er åpen også for andre, i følge nettsiden . For 100 kroner får du som bergstuderende en sengeplass, andre studenter betaler 125.