Høyt frafall ved IME:

Vanskelige fag og høye krav

Fire av ti slutter eller skifter fag ved IME-fakultetet. Kjetil Åmdal er en av dem. – Ingenting engasjerte meg, sier han.

- Situasjonen ved IME er ikke ønskelig, sier Sverre Haug Lindseth i NTNU-styret.

Høsten 2008 begynte Kjetil Åmdal på Kommunikasjonsteknologi ved IME-fakultetet. Etter et halvår sluttet han.

- Det var ingenting fra starten av som engasjerte meg, sier Åmdal tre år seinere.

UA skrev i går at frafallet på IME ligger mellom 30 og 40 prosent på enkelte program. Årsakene til at studentene slutter er høyst ulike. Åmdal er en av dem som rett og slett valgte feil - fra starten av.

- Jeg var vant til at det meste var lett på videregående. Nå ble kravene høyere og jeg fant ut at jeg hadde valgt feil fagretning. Dessuten hadde jeg ikke tålmodighet til å holde på så lenge at det kanskje ville engasjere meg.

Usikker på valg

Da Kjetil Åmdal skulle velge hva han skulle studere etter videregående, vurderte han Kommunikasjonsteknologi og Datateknikk.

- Jeg tenkte Kommunikasjonsteknologi var litt mer interessant, men er usikker på hvorfor jeg valgte akkurat det, sier han.

- Vurderte du å skifte studieprogram i stedet for å slutte?

- Nei, jeg gikk ut fra at de aller fleste fagene er like de første årene, så det ville ikke gjort noen forskjell.

- Fikk du hjelp eller veiledning fra IME da du vurderte å slutte?

- Jeg ba egentlig ikke om noe hjelp. Jeg følte at dette var min beslutning og ikke noe andre hadde noe med. Men nei, det var ingen som prøvde å få meg til å fortsette, sier Åmdal.

Vanskelige fag

Sverre Haug Lindseth sitter i NTNU-styret, og er sivilingeniørstudent. Han mener situasjonen ved IME ikke er ønskelig, og at mer må gjøres. Bedre veiledning og mer kontakt mellom forelesere og studenter er veien å gå, mener han.

- IME har kanskje noen av de vanskeligste fagene, sier Lindseth.

- Samtidig er det lavere poenggrenser ved IME-linjer, og noen studenter velger disse taktisk for å komme inn i NTNU-systemet. Vi må derfor være forsiktig med å forklare høyt IME-frafall med dårlig studiekvalitet. Jeg vet fakultetsledelsen jobber med å bedre situasjonen. IME er et av de flinkeste fakultetene på profilering, blant annet overfor videregående elever.

Matte, fysikk, kjemi

Også Lindseth peker på at overgangen fra videregående til universitet kan være stor. Kravene er tøffere og studiene vanskeligere.

- Siving-studiene starter med stort fokus på "verktøykassefagene"; matte, kjemi og fysikk. Studentene må tidlig forstå hvorfor det er så viktig å lære dette, se relevansen ved det de lærer og skjønne at verktøyene er essensielle for suksess videre i studiene og arbeidslivet. Dette kommuniseres ikke godt nok i dag, sier sivilingeniøren og styrerepresentanten.

På rette hylle

- Egentlig likte jeg økonomi bedre enn realfag, sier Åmdal.

– Men det er jo høyere prestisje å gå på Gløshaugen. Jeg tenkte det var verdt å gi det en sjanse.

I dag går Åmdal tredjeåret på Økonomi og administrasjon ved TØH. Han ser for seg at han skal jobbe med noe innen finans og samfunnsøkonomi en gang i framtida. Eller kanskje markedsføring. Han er åpen for å gjøre forskjellige ting.

- NTNU er ikke alt, og det skjer mye interessant også utenfor NTNU, sier han og er glad for at han sluttet etter så kort tid på Kommunikasjonsteknologi.

- Jeg gjorde det riktige valget, sier han.