Klart råd:

- NTNU må prøve ut digital eksamen

Faglærer Hallvard Trætteberg frykter at NTNU blir en sinke hvis universitetet snart ikke tester ut PC på eksamen. - Mitt råd er at NTNU snarest bør starte et pilotprosjekt med digital vurdering, svarer spesialrådgiver Kirsti Rye Ramberg.

Publisert Sist oppdatert
- Start et pilotprosjekt ved NTNU så fort som mulig, er seniorrådgiver Kirsti Rye Rambergs klare råd.
- Vi vil ha PC på eksamen, krevde studentene i en kampanje i høst. Nå bærer studentengasjementet trolig frukter.

Førsteamanuensis Hallvard Trætteberg er i fyr og flamme etter at han deltok på et seminar i Oslo i forrige uke om digital eksamen. Der var ansatte fra de fleste norske universitetene samlet, for å diskutere erfaringer og problemstillinger knyttet til PC-bruk på eksamen.

Trætteberg er faglærer ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap og underviser sjøl i et programmeringsfag, som han mener vil ha nytte av å bruke PC på eksamen. Og som IT-mann interesserer han seg også for de tekniske løsningene.

- Alle satser nå tungt, mens NTNU ligger bakerst. Nå må vi også få fart på oss, ivrer Trætteberg.

Pilotprosjekt ved NTNU?

Han får umiddelbar respons fra seniorrådgiver Kirsti Rye Ramberg. Hun rådgir prorektor Berit Kjelstad i blant annet problemstillinger knyttet til innføring av digital eksamen.

- Mitt klare råd til Berit Kjeldstad vil være at NTNU bør starte et pilotprosjekt med digital eksamen. Dette bør skje så fort som mulig. PC på eksamen er noe som vil komme før eller seinere, og det er viktig at vi skaffer oss erfaring på dette området, sier Ramberg.

- Men det er opp til prorektor å beslutte om dette er en farbar vei, eller om vi bør nærme oss temaet på andre måter, understreker hun.

Engasjement nytter

Studentene presser på for å få PC på eksamen. I høst hadde Studenttinget en kampanje sammen med studentparlamentene i Oslo, Bergen og Tromsø, hvor de krevde nettopp dette.

Kirsti Rye Ramberg skryter av studentenes engasjement og sier spørsmålet ikke hadde stått så høyt på agendaen uten deres to kampanjer for PC på eksamen. Også Hallvard Trætteberg får stjerne i boka for sin entusiasme for digital eksamen.

- Hans signaler er viktig. Han har IT-kunnskap og er pedagog. Vi er her for fagpersonene og studentenes skyld og må lytte til deres ønsker. Berit Kjeldstads innvendinger er ofte: Har vi forankring i fagmiljøet? Det har vi i denne saken, og det fagmiljøet Trætteberg tilhører er viktig for å kunne gjennomføre et pilotprosjekt.

Andres erfaringer

Ved Universitetet i Tromsø testet de ut digital skoleeksamen i vårsemesteret. Da var det studenter i statsvitenskap og sosiologi som var prøvekaniner. Ved Universitetet i Bergen har de nettopp avviklet slik skoleeksamen for studentene på et informatikk-emne.

Les mer: Pilotprosjektene i Bergen og Tromsø.

Hallvard Trætteberg forteller at Danmark nesten ikke har skoleeksamen lenger. Danskene har gradvis faset ut denne eksamensformen til fordel for hjemmeeksamen. Det gjør det lettere å gjennomføre digital eksamen siden kontrollaspektet blir borte.

Trætteberg synes spesielt erfaringene fra Århus Universitet og Ingeniørhøjskolen i Århus er interessante.

Der har de heldigitalisert eksamener fra start til slutt: eksamensoppgaver, besvarelser, sensur og arkivering - alt foregår digitalt. Målet er å skape en digital flyt som reduserer det store papirforbruket og administrasjonsutgiftene i forbindelse med eksamensavvikling.

- Dette var godt satt i system, gjennomtenkt og overførbart, mener Trætteberg.

Skoleeksamen for fall?

På NTNU står fortsatt tradisjonell skoleeksamen sterkt. Flere tusen studenter gjennomfører eksamener i stor skala i løpet av noen få uker. Da blir PC på eksamen vanskeligere å få til.

De som har stått i spissen for å gjennomføre digital eksamen ved universitetene i Tromsø og Bergen, mener man må ha to tanker i hodet samtidig:

- Hvis målet er eksamen på PC for alle, så kan det tvinge fram bruk av andre vurderingsformer. Tradisjonell skoleeksamen på PC med universitetets egne datamaskiner, vil kreve store investeringer, egnede lokaler og all annen infrastruktur på plass, sa prosjektleder Kathrine Slettevold ved UiB da UA skrev om pilotprosjektet deres tidligere i høst.

Begynne i det små

Hallvard Trætteberg foreslår at NTNU som en begynnelse, kan avvikle PC på eksamen for små emner som ikke bruker hjelpemidler og ta det derfra. Samtidig må NTNU lære av de andre universitetene, ikke bare Tromsø og Bergen, men også prosjektene som er på trappene ved Universitetet i Oslo og Agder.

Ved Universitetet i Oslo vedtok UiO-styret i forrige uke å starte et pilotprosjekt med digital eksamen.

Les mer: Pilotprosjekt ved UiO

- Ny teknologi for sikker bruk av personlig utstyr i bedrifter, såkalt "BYOD - Bring Your Own Device", kan kanskje gjøre PC-basert eksamen mer håndterbart uten store investeringer i egne PC-er skreddersydd for eksamen, håper Trætteberg.

Seniorrådgiver Kirsti Rye Ramberg ser for seg at NTNU i første omgang starter i det små. Full skala digital eksamen ligger fram i tid.

- Det er ikke bare bare å gå på en blemme på eksamen. Jeg vil anbefale at vi i starten har så små piloter at vi kan ha back up hvis noe skjærer seg. Men dette er ikke vanskeligere for NTNU enn for andre universitetet som har hatt pilotprosjekter på digital eksamen, sier Ramberg.

Rett rundt hjørnet?

Nå er det også viktig, ifølge Hallvard Trætteberg, å ta en diskusjon om ikke mer moderne eksamensformer bør tas i bruk. Faglærerne kan legge mer vekt på å formulere oppgaver som gjør det vanskeligere å jukse, i stedet for all den innsatsen som brukes i dag for å hindre juks under eksamen.

- Det viktigste argumentet bør alltid være det pedagogisk, det vil si å oppnå bedre evaluering av relevante ferdigheter. Siden bruk av dataverktøy er viktig i nesten alle fag, kan PC-basert eksamen gi både i pose og sekk: Riktigere og billigere evaluering, sier han.

- Fagstaben må etterspørre andre eksamenstyper. Uten det skjer det ingenting, konkluderer han.

For entusiast Hallvard Trætteberg kan mye skje på kort tid. Kirsti Rye Ramberg forteller at prorektor Berit Kjeldstad og konstituert studiedirektør Inge Fottland vil invitere alle fra NTNU som deltok på seminaret i Oslo, til et oppfølgingsmøte så snart som mulig. Der skal de diskutere temaet digital vurdering og hva dette vil bety for NTNU.