- Jeg har ikke jobbet så mye for det

Einar Bogsnes Hegge fra Kvinnherad vant årets Abelkonkurranse. Nå planlegger han å bli NTNU-student.

19-åringen har vært med i flere finaler i mattekonkurransen tidligere og gikk helt til topps da prisen ble delt ut i sentralbygg 2 på Gløshaugen torsdag kveld.

- Jeg har egentlig ikke jobbet så mye for det. Det er mange av de andre finalistene som jobber mye hardere enn meg, men det ligger lett for meg å lære, sier Hegge til Universitetsavisa like etter å ha mottatt prisen.

Vil bli NTNU-student

Han har ingen forklaring på hvorfor han er så god i matematikk, men sier det er favorittfaget på skolen. Han er snart ferdig på videregående skole, og regner med å bli NTNU-student.

- Men jeg vet ikke hva jeg skal studere eller hva jeg skal bli ennå, sier han.

NRK-profil Selda Ekiz var konferansier for prisutdelingen og fortalte at i alt 3433 elever fra videregående skole har deltatt i matematikk-konkurransen.

- Det er ganske awesome, sa hun.

Skal delta i matte-OL

Av alle deltakerne kjempet 24 elever i finalen torsdag der Hegge gikk til topps. Tre elver ble også plukket ut til å representere Norge i den internasjonale matteolympiaden. Ytterligere tre elever skal velges etter det nordiske mattemesterskapet.

- Jeg er sikker på at slike konkurranser er med på å gi et lite ekstra puff til dem av oss som ikke har matteangst, sa Ekiz under prisutdelingen.

Styreleder Helge Holden i Abelstyret oppfordret finalistene til å jobbe videre med matematikken.

- Abel ble oppdaget av læreren sin og stimulert. Lærdommen er at læreren er den viktigste til å stimulere interessen. Dere har alle vist at dere har et fantastisk talent. Nå er det opp til dere å benytte det, sa Holden til finalistene, sa han.

Håper finalistene kommer til NTNU

Niels Henrik Abels matematikkonkurranse er en konkurranse i matematisk problemløsning for elever i den videregående skolen. Konkurransen består av to utslagningsrunder og en finale.

Abelkonkurransen arrangeres av Norsk matematisk forening med støtte fra Institutt for matematiske fag, NTNU, Abelstyret, Forskningsrådet og Petroleum Geo-Services (PGS).

- Jeg blir veldig oppmuntret av å se alle de unge her, og håper at mange av dem blir NTNU-studenter, sa prorektor Kari Melby til elevene.