Glad NTNU er kvikk på MOOC

- Det er opplagt at et universitet som vil være nyskapende og internasjonalt fremragende må kaste seg på MOOC-bølgen. Revolusjon eller kortvarig hype, Studenttingets leder Simon Utseth Sandvåg gir NTNU ros for å være raskt ute fra start.

MOOC er her. Universitetsavisa ved NTNU arrangerer debattmøte på Suhmhuset.

-Det blir spennende å se. Det er uansett bedre å være villig til å satse og kanskje trå feil, enn å være etterpåklok om fem år og si at «dette ble en megatrend, vi burde kastet oss på», sier han.

Kvalitet fra start

Selv om NTNU ikke kan konkurrere med MIT eller Harvard på MOOC-fronten, mener Studenttingets leder at universitetet nå gjør riktig i å ville være tidlig ute.

- Vi kan ikke krige med de største om antall oppmeldte på MOOC, men det er fint at de allerede er kommet i gang. Nå gjelder det å satse på at det som tilbys er av god kvalitet, så får en ta det derfra, sier Simon Utseth Sandvåg.

Som studenter flest, er han våken på nye trender og bevegelser som løfter undervisningen vekk fra tavla og over i nye former. Mange følger med hva som skjer og ser hvordan ting gjøres ved verdens fremste universiteter akkurat nå.

- Mange vil kanskje heller velge å følge matematikkforelesninger ved MIT enn et norsk universitet. Dette utfordrer NTNU og andre, men det er bare positivt, mener studentpolitikeren.

Massiv interesse

I vår besøkte han Delft University of Technology, som har uttalte ambisjoner om å ta en ledende posisjon på MOOC. Om få dager starter de en MOOC i solenergi, som hadde over ti tusen oppmeldte bare få dager etter introduksjonen i vår. Antallet oppmeldte nå skal være over 50 000.

- Vi ligger litt etter, men ikke mye. NTNU har vært tidlig ute, takket være professor Arne Krokan. Uten at han hadde ledet an med sin entusiasme for dette, er det vel tvilsomt om NTNU hadde vært på denne ballen allerede nå, sier Simon Utseth Sandvåg.

Fra studentenes ståsted er MOOC spennende. De er glade i digitalisering og studentbevegelsen har klaget mye på utdaterte undervisningsformer.

- Vi er positive til Open Access, Flipped Classroom, videoforelesninger og alt som fremmer nye måter å lære på og deling av kunnskap. Det blir interessant å se hva som skjer fremover. MOOC er bare en del av dette, sier Sandvåg.

Blir et tillegg

Han har ikke tro på spådommene om at campuser legges øde og at studentene forsvinner ut i cyberspace etter hvert som undervisningen tilbys der.

- Jeg personlig tror MOOC blir et supplement. Studenter vil alltid ønske å være på campus om de har mulighet. Er foreleserne flinke og engasjerende nok, og studentene føler de har utbytte av det, vil de fleste fortsette å møte opp.

- De som eventuelt forsvinner fra auditoriet til nett, er kanskje de som allerede har en lav terskel for å utebli fra forelesningene, sier Studenttingslederen, som selv går på linjen for Bygg- og miljøteknikk.

Til debatt

MOOC – ”massive online open course” – har fått stadig større oppmerksomhet internasjonalt og nasjonalt. Store tilbydere i USA var først på banen, men nå er MOOC på vei til Norge.

Som første norske universitet åpnet NTNU mandag landets første MOOC. Kurset «Teknologiendring og samfunnsutvikling» drives av nettopp professor og MOOC-profet Arne Krokan.

Onsdag 11. september klokken 19 arrangerer Universitetsavisa ved NTNU et debattmøte i Suhmhuset, der Massive open online courses er tema.

Overskriften er «Framtidens undervisning – Grenseløs læring?». I panelet sitter rektor Gunnar Bovim, prorektor for utdanning Berit Kjeldstad, professor og MOOC-profet Arne Krokan og Teknas president Lise L. Randeberg.