18 studenter tatt for eksamensjuks

Plagiering går igjen, men noen sverger fortsatt til «den gode gamle jukselappen». Kontrollverktøyene blir stadig bedre, men du er uheldig om du blir tatt, ifølge klagenemda ved NTNU.

Alvorlig. - Det ligger i sakens natur at denne type beskyldninger må behandles med stort alvor fra universitetets side, understreker Harald Skaar, seniorrådgiver og sekretær for varslingsutvalget ved NTNU.

To studenter ble tatt på fersken med jukselapp under eksamen i fjor. Den ene hadde papirer med notater, tidligere eksamensbesvarelser og fasit på pulten under eksamen. En annen student mistet jukselappen under et toalettbesøk. Straffen ble utestengelse fra NTNU i ett år for begge. Det viser en oversikt UA har fått tilgang til.

- Uheldig om du blir tatt

Alle som ble mistenkt for juks på eksamen ble dømt av NTNUs sentrale klagenemd i fjor, men mørketallene er trolig store.

- Har du først bestemt deg for å jukse, så skal du være uheldig for å bli tatt, sier underdirektør i personalavdelingen og sekretær i klagenemda, Harald Skaar.

Det er de respektive instituttene som står for kontroll, og klagenemda har ikke oversikt over hvor mange eksamener og oppgaver som faktisk blir kontrollert.

De 18 fuskesakene som ble behandlet i fjor dreier seg i all hovedsak om avskrift, kopiering og plagiering, men det er noen som forsøker seg med tradisjonelle jukselapper også.

I tillegg ble én student tatt med mobiltelefon under eksamen i fjor. Studenten fikk eksamen annullert og ble utestengt fra universitetet i ett semester.

Juksesakene kommer fra en rekke forskjellige fag og fagområder, og mange av studentene har fått maksimumsstraffen på utestengelse i ett år etter klagenemdas vurdering. Én av disse var ikke direkte juks under eksamen, men bruk av falske dokumenter ved søknad om opptak og eksamensadgang.

LES OGSÅ: - 1 av 5 jukser

Sjelden man ikke blir dømt

Ifølge klagenemdas årsrapport ble 9 eksamener annullert som følge av juks i 2012. Tilsvarende tall for 2011 var 20. Dette er det høyeste som er registrert.

Selv om fjorårets tall er blant de høyeste som noen gang er registrert ved NTNU, tror ikke Skaar juksing har blitt mer utbredt.

- Det har kommet en del kontrollprogrammer etter hvert. Dette blir stadig mer effektivt og mer brukt. Likevel slipper nok mange juksere fortsatt gjennom, sier Skaar.

For når en sak først blir oversendt klagenemda, er bevisene sterke.

- Det er høyst sjelden at det blir reist en juksesak uten at noen blir dømt, sier Skaar.

LES OGSÅ: Lager svarteliste over fuskestudenter

Vurderer graden av overlegg

Juksesakene blir vurdert av en saksbehandler i klagenemda som inngår en dialog med instituttet, og gir studenten anledning til å legge frem sin versjon av saken. Dette er avgjørende for straffeutmålingen. Dersom det blir vurdert slik at det er jukset med fullt overlegg, vil studenten bli utestengt i minst ett semester. Om fusket skyldes uvitenhet eller andre faktorer, kan straffen bli kun annullering av eksamen.

- Noen av studentene kommer fra andre kulturer der det som vurderes som fusk her, vurderes som helt legitimt der de kommer fra. Det kan også være at noen for eksempel blir tatt med mobiltelefon, men at den har blitt med ved et uhell. Overlegget må vurderes i hvert enkelt tilfelle, sier Skaar.