Slik skal elevene bli fristet av IKT-studier

IKT-studiene er pusset opp og 60 videregåendeelever ble invitert til teknologidag på Gløshaugen. Se bildeserie.

Teknologidagen er en del av markedsføringen av «de nye IKT-studiene». Ifølge kommunikasjonsrådgiver Nina Kotte ved IME-fakultetet (Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk) er alle fag «pusset opp» i samråd med faglærere, studenter og næringsliv. Dette kommer som et resultat av FRIKT-prosjektet (fremtidens IKT-studier).

- Vi har hatt en grundig gjennomgang av innhold og undervisningsmetoder. Én av de viktigste endringene er innføringen av «ingeniørstigen», som skal gi mer og tidligere praktisk læring, sier Kotte.

Vil øke inntakskravet

- Vi ønsker å øke inntakskravet for å bedre kvaliteten på studiet. For å få til det må vi jobbe med å øke studienes attraktivitet. Vi vil også modernisere undervisningsmetodene i flere av fagene, siden fornøyde studenter er våre aller beste ambassadører overfor elever i videregående skole, sier Kotte, som også er prosjektleder for Teknologidagen.

Karakterkrav og kvalitet er det viktigste, men fakultetet satser også på markedsføring av studiene. Derfor møtte rundt 60 avgangselever fra videregående skoler i trøndelagsfylkene til Teknologidagen i går. Neste uke skal det holdes en lignende samling med 150 elever i Oslo. Alle disse tar realfagsfordypning på videregående.

Tilleggsprofiler

En annen av endringene i IKT-studiene er innføring av «tilleggsprofiler». Det betyr at studentene velger en faglig profil på tredjeåret. «Tilleggsprofilene» som er under planlegging, er medisinsk teknologi, grønn IKT eller digital innovasjon.

Tidligere har det vært arrangert egne «teknologidager» for jenter for å utjevne den svært skjeve kjønnsbalansen på IKT-studiene.

Gårsdagens arrangement var åpent for alle – og tiltrakk seg en klar overvekt av gutter.

Stort frafall

Sondre Larsen Bjørgård og Håvard Bjerke (begge 18) fra Tiller vgs har begge planer om å søke seg til én av sivilingeniørutdanningene ved NTNU og var blant dem som hadde søkt og blitt invitert til Teknologidagen.

- Jeg er veldig interessert i både teknologi og automatikk, så dette kan være noe for meg, sier Larsen Bjørgård.

Bjerke er ikke like sikker på hva han skal studere, men han har også planer om å bli sivilingeniør.

Vil søke seg til IKT

Kristian Steen (17) fra Gauldal vgs ble fascinert av 3D-printeren på én av standsene der de ulike instituttene imformerte om sine studier, men i likhet med Larsen Bjørgård og Bjerke er han usikker på akkurat hvilken linje han skal ha som førstevalg.

Flere av elevene på arrangementet ga utrykk for at de ønsket å søke seg inn på IKT-studier og eventuelt søke seg over til et annet studieprogram etter hvert.

Oppussingen av IKT-studiene er blant annet motivert av stort frafall gjennom mange år. Kotte tror dette delvis skyldes at IKT-studiene har vært lettere å komme inn på enn andre sivilingeniørstudier.

Testing av Segway var blant de mest populære «attraksjonene» da elevene møtte representanter fra de forskjellige instituttene. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Testing av Segway var blant de mest populære «attraksjonene» da elevene møtte representanter fra de forskjellige instituttene.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Prosjektleder for teknologidagen, Nina Kotte, forteller at IKT-studiene er pusset opp. De nye studentene skal blant annet få mer og tidligere praktisk læring. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Prosjektleder for teknologidagen, Nina Kotte, forteller at IKT-studiene er pusset opp. De nye studentene skal blant annet få mer og tidligere praktisk læring.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Elevene fulgte nøye med da de fikk en miniforelesning om fremtidens offentlige transportmiddel. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Elevene fulgte nøye med da de fikk en miniforelesning om fremtidens offentlige transportmiddel.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Sonde Larsen Bjørgård (t.v.) og Håvard Bjerke (t.h.) fra Tiller vgs. planlegger å søke seg til NTNU og vurderer IKT. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Sonde Larsen Bjørgård (t.v.) og Håvard Bjerke (t.h.) fra Tiller vgs. planlegger å søke seg til NTNU og vurderer IKT.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Omvisning er obligatorisk når man skal bli kjent på universitetet. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Omvisning er obligatorisk når man skal bli kjent på universitetet.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Kristian Steen (i grå genser) ble fascinert av 3d-printeren som lager komponenter til roboter. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Kristian Steen (i grå genser) ble fascinert av 3d-printeren som lager komponenter til roboter.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

De forskjellige standsene var utstyrt med større og mindre byggverk og installasjoner. Studenter ved studieprogrammet for elektronisk systemdesign og innovasjon hadde med seg legoklosser. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

De forskjellige standsene var utstyrt med større og mindre byggverk og installasjoner. Studenter ved studieprogrammet for elektronisk systemdesign og innovasjon hadde med seg legoklosser.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Dronefilming ble brukt som et praktisk eksempel på hva IKT kan benyttes til. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Dronefilming ble brukt som et praktisk eksempel på hva IKT kan benyttes til.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Etikken blir viktigere i søknader om midler fra Forskningsrådet

Hopper du harelabb over forskningsetikken når du skal søke Forskningsrådet om midler? Nå vil det straffes hardere.

Forskere i folkemøte om klima:

- Klima taper mot internasjonalisering

Ytring:

Hvem har rett til å mene noe om Høyskoleparken?

Å fremme et argument ved å prøve å frata meningsmotstanderen troverdighet, er et kjent retorisk knep. Men ikke akkurat tillitsvekkende.

Ytring:

Plagiat – den nye utfordringen for forskere?

Her er en historie om hvordan forskningsjuks kan utføres i praksis. Forskere stjal innholdet i et paper skrevet av Antje Klitkou og hennes kolleger.