Fullt forsvar for jentetiltak

Andelen jenter som søker elektronikk og datateknikk ved NTNU har doblet seg, men fortsatt er bare en av ti søkere jenter. Derfor ser NTNU all grunn til å fortsette tiltak som bedrer kjønnsbalansen.

Teknologicamp for jenter virker etter hensikten og bryter ikke med likestillingsloven, mener NTNU. Derfor ser man all grunn til å fortsette med tiltaket.

Dette er i korthet konklusjonen på NTNUs redegjørelse til Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO). Det var tidlig i januar at ombudet bad om å få forklart innhold og virkning av Teknologicamp, som er et markedsføringstiltak rettet mot jenter. LDO forlangte også NTNUs argumenter for at tiltaket oppfyller vilkår i likestillingslovens paragraf 7.

Klage på diskriminering

Ombudet tok affære etter en klage fra elevrådsleder Robert Einarson ved Malakoff videregående skole i Moss. Han mener det er diskriminerende at jenter som søker enkelte linjer ved NTNU får tilleggspoeng, i tillegg til at han stilte spørsmål ved om Teknologi-camp for jenter er likestilling.

I første omgang nøyde LDO seg med å vurdere spørsmålet om lovligheten av campen, og ba NTNU om klarhet på en rekke punkter. Hvorvidt spørsmålet om kjønnspoeng skal behandles som en klagesak, blir tatt stilling til senere. Det pågår også en debatt i UA om kjønnspoeng.

Bryter ned fordommer

NTNU slår fast at Teknologicampen er en del av arbeidet for å strekke seg mot fremtidsvisjonen "Kunnskap for en bedre verden". I dette ligger å bidra til mangfold og likestilling i arbeidsliv og i egen virksomhet. Tiltaket er med på å bryte ned stereotypier og fordommer i samfunnet som tilsier at jenter i mindre grad enn gutter passer til å studere IKT. Mange jenter vurderer ikke IKT-studier i det hele tatt, blant annet fordi det finnes for få kvinnelige rollemodeller, både i deres nærmiljø og i det offentlige rom.

"Den økte andelen kvinnelige søkere til disse studiene, sammen med tilbakemeldingene fra deltagerne på Teknologi-campen, forteller oss at dette tiltaket har ønsket effekt", skriver NTNU.

Møter rollemodeller

Teknologicamp er et markedsføringstiltak rettet mot jenter i videregående skole. Hensikten er å bryte stereotyper om at det kun er menn som studerer og jobber innen IKT. Målet er å øke jenteandelen ved de femårige masterstudiene i datateknikk, elektronikk, kommunikasjonsteknologi og teknisk kybernetikk, samt det 3-årige bachelorprogrammet i informatikk.I fjor var det 9,5 prosent kvinnelige søkere til elektronikkstudiet. Fire år tidligere var andelen bare 3,5 prosent. Samtlige av IKT-studiene har en jenteandel som er lavere enn 30 prosent.

På campen får de informasjon om studiene, møter studenter og ansatte og deltar på forelesninger og workshops. Det vektlegges særlig møte med kvinnelige studenter, forskere og ledere i næringslivet.

Helt etter loven

I likestillingsloven åpnes for positiv særbehandling av ett av kjønnene, dersom det i samsvar med lovens formål fremmer likestilling. NTNU mener Teknologicamp for jenter oppfyller vilkårene i loven.

NTNU argumenterer med at tiltaket retter seg mot det kjønnet som står svakest og som er dårligst representert. Den skjeve kjønnsbalansen eksisterer både på studiene og i IKT-bransjen. Universitetet har til hensikt å avvikle tiltaket når ønsket kjønnsbalanse er oppnådd. Det hevdes også at ulempen for de som ikke blir invitert oppveies, slik loven tilsier. I dette tilfellet skjer det ved at bedret kjønnsbalanse er til fordel for studiene.

Tiltak som virker

Teknologi-campen er et av flere tiltak som gjøres ved NTNU for å øke andelen jenter ved teknologi- og realfagsstudiene.

Andelen kvinnelige primærsøkere til sivilingeniørstudiene ved NTNU har økt fra 16 prosent i 2005 til 29 prosent i fjor. Andelen kvinnelige primærsøkere til datateknikk-studiet har økt fra 4 prosent i 2008 til 11 prosent i fjor. På kommunikasjonsteknologi var økningen fra 18 til 28 prosent. På elektronikk og teknisk kybernetikk gikk kvinneandelen opp fra henholdsvis fire til ti prosent, og fra åtte til 15 prosent etter at disse fagene ble inkludert i campen i 2010.

Dette var en medvirkende årsak til at Teknologicampen ble tildelt NTNUs likestillingspris i november 2013.