NTNU-student parkert i OL-sprinten

Den skotske langrennsløperen er norgesmester, men går OL for Storbritannia. Han ble spådd som én av medaljekandidatene.

Andrew Musgrave i aksjon under femmilla i Oslo-VM i 2011.

Det gikk ikke veien for Andrew Musgrave da han skulle måle krefter mot blant andre Anders Gløersen og Eirik Brandsdal i kvartfinalen i OL-sprinten tirsdag. NTNU-studenten havnet langt bak de fire konkurrentene i sitt heat. På forhånd var han spådd som en medaljekandidat av NRKs ekspertkommentator Torgeir Bjørn.

Vant NM

Musgrave har blant annet markert seg i NM. Selv om han utklasset Ola Vigen Hattestad og Finn Hågen Krogh i NM-sprinten på Lillehammer, fikk han ingen medalje.

– Jeg er bare en vanlig gutt fra Skottland som studerer ved NTNU i Trondheim, sier Andrew Musgrave til NRK når han får beskjed om å beskrive seg selv for det norske folk.

Skottens prestasjoner mot i NM fikk også oppmerksomhet i britiske medier.

- Jeg har lagt inn en formtopp til OL, og dette er en løype som passer meg skikkelig bra. Jeg mener jeg kan ta medalje, sa Musgrave til adressa.no før OL-sprinten.

23-åringen fra Skottland har bodd i Norge de siste fire årene.

Langt bak

Selv om Petter Northug ikke var med i NM-sprinten, fryktet ikke NTNU-studenten konkurransen i OL.

- Jeg er ikke skremt av Petter. Han er en helt vanlig konkurrent. Men han vant her i prøve-OL, og jeg tror han tar medalje. Han kommer til å gå fort her, sa Musgrave.

Skotten er født i Dorset, England 6.mars 1990 og flyttet mye gjennom oppveksten. Ifølge Team Lease Plan Go var dette delvis fordi Musgrave ble mobbet på grunn av langrennsinteressen.

Musgrave gikk videre fra prologen tirsdag formiddag med tiden 3,37,75, knappe to sekunder bak nevnte Northug. Ola Vigen Hattestad hadde beste tid i prologen med 3,28,35.

Men da Musgrave møtte Anders Gløersen, Eirik Brandsdal, Renaud Jay, Andrew Newell og Harald Wurm i kvartfinalen ble han parkert mot slutten av løpet og havnet til slutt hele 12 sekunder bak.