OL-heltene kombinerer idrett og tunge studier

En rekke nåværende og tidligere NTNU-studenter er blant Norges deltakere i OL i Sotsji.

Eirik Brandsdal, Tiril Eckhoff, Tora Berger og Celine Brun Lie. Alle er de blant Norges deltakere i Sotsji, og i tillegg nåværende eller tidligere NTNU-studenter.
Tiril Eckhoff slo tyske Evi Sachenbacher-Stehle i innspurten og sikret norsk medalje i skiskytterjentenes fellesstart i Sotsji.
I fint driv. Fra venstre: Einar Ulsund, Halvard Hanevold, Øyvind Moen Fjeld, Eirik Telebond og Jørgen Braathen.

Onsdag ettermiddag er det norske mixlaget i skiskytterstafetten blant gullfavorittene. Den kvinnelige delen av laget består av Tiril Eckhoff og Tora Berger, henholdsvis NTNU-student og tidligere NTNU-student.

Disse er bare en del av en lang liste utøvere toppidrettsutøvere med tilknytning til NTNU.

Nåværende NTNU-studenter i Sotsji-OL er:

• Skiskytter Tiril Eckhoff (produktutvikling og produksjon)
  • Langrennsløper Celine Brun Lie (tekniske geofag)
  • Langrennsløper Eirik Bransdal (energi og miljø)
  • Langrennsløper Andrew Musgrave (bygg)

I tillegg er flere av Norges deltakere tidligere NTNU-studenter. Dette inkluderer blant annet nevnte Tora Berger, Magnus Krog (kombinert), Kjersti Buaas (snowboard), Astrid Uhrenholdt Jacobsen (langrenn) og Synnøve Solemdal (skiskyting).

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Attraktive på arbeidsmarkedet

- Mange av toppidrettsutøverne har minst to talent. Vi ser at flere av dem som er gode i idrett også er gode akademikere. Samtidig tar de med seg erfaring som er etterspurt i arbeidslivet. Det er et krevende løp å kombinere toppidrett og studier. Kunnskapen studentene tar med seg er verdifulle for mange arbeidsgivere, sier seksjonsleder Anne Sølberg Ellingsen ved NTNU studentservice.

Toppidrettsutøvere får tilrettelagt studieløpet gjennom en avtale mellom universitetet, Olympiatoppen og Norges idrettsforbund. Sølberg Ellingsen sier Olympiatoppen og særforbundene kvalitetssikrer at det kun er studenter som oppfyller Olympiatoppens kriterier til dagens og morgendagens toppidrettsutøvere som får toppidrettsstatus.

Per i dag har 127 studenter toppidrettsstatus ved NTNU. Det betyr at de blant annet kan få tilrettelagt avlegging av eksamen. I tillegg har 45 studenter toppidrettsstatus ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og 40 studenter har samme status ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. Det finnes i alt 600 toppidrettsstudenter i landet, ifølge Dagens Næringsliv.

- Eksamen kan tas utenfor NTNU hvis utøverne er på samling eller konkurranse. I tillegg kan de få tilpassede leveringsfrister for oppgaver, men toppidrettsstudentene har samme faglige krav som andre studenter, sier Sølberg Ellingsen.

LES OGSÅ: NTNU-student parkert i OL-sprinten

Bruker lengre tid

Seksjonslederen anslår at studentene som kombinerer toppidrett og studier bruker gjennomsnittlig 50 prosent mer tid enn et normert studieløp. Forskjellen fra andre studenter er at de ikke mister studieplassen.

- Dette varierer. Noen tar permisjon fra studiene, mens andre fullfører på normert tid, sier seksjonslederen.

Skiskytter og NTNU-student Tiril Eckhoff tok bronsjemedalje i under skiskytterjentenes fellesstart mandag. Hun er én av toppidrettsstudentene som har tatt permisjon fra studiet for å prioritere idrettskarrieren.

Eckhoff har permisjon fra siv.ing-studiene ut sesongen, men ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt å søke om forlenget permisjon.

- Det kan godt hende. Jeg får se det litt an, dette er enda litt ferskt. Jeg er et konkurransemenneske, og vil gjerne gjøre det godt både på studiene og som skiskytter. Men det kan bli litt vel tøft i lengden, sier Eckhoff til UA.

LES OGSÅ: Ikke forbud mot OL-titting i arbeidstiden

Internasjonalt fremragende

Tilretteleggingen for toppidrettsutøvere henger sammen med universitetets samfunnsoppdrag om å tilrettelegge for læring. Samtidig er toppidrettsstudentene gode ambassadører for NTNU og forbilder for medstudentene.

Sølberg Ellingsen trekker også frem NTNUs mål om å være et internasjonalt fremragende universitet.

- Når én av våre studenter tar medalje i OL, er jo det selvfølgelig internasjonalt fremragende, sier seksjonslederen og sikter til skiskytter Tiril Eckhoffs OL-bronsje mandag.

LES OGSÅ: NTNU-ansatte får trene i arbeidstida

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

PS! Denne saken ble skrevet før skiskytternes mixed-staffet.