SHoT 2014:

Trondheim på topp

Ingen er mer fornøyd med studiebyen sin enn Trondheims-studentene, men byen scorer også høyest på ensomhet.

Hjelper. Sosial ensomhet settes i rapporten i sammenheng med fadderukene. Andelen sosialt ensomme som har deltatt på fadderuka, er kun tre prosent på landsbasis.
Kulturen. Leder av Velferdstinget, Anne Finstad er ikke i tvil. Det er frivillighetskulturen som gjør at Trondheim skiller seg såpass mye ut.

Gjennom Studentenes helse- og trivselsundersøkelse har 13 600 studenter blitt spurt «Hvor fornøyd er du med byen du studerer i?» og blitt bedt om å rangere tilfredsheten fra 1–100.

Med 85 poeng troner Trondheim på toppen, fire poeng foran Bergen på andreplass og elleve poeng foran Oslo, som kun er studentenes femtevalg.

Gir frivillighetskulturen æren

Leder Anne Finstad i Velferdstinget er ikke i tvil om hva som er den viktigste årsaken til resultatet:

- Det er frivillighetskulturen. Det er den som gjør at Trondheim skiller seg såpass mye ut. Den gjør at man lettere finner et miljø man trives i og blir inkludert i, og den er med på å sørge for det gode studiemiljøet, sier Finstad.

Undersøkelsen viser også at trondheimsstudentene er blant de som er mest engasjert i frivillig arbeid. 46 prosent av Trondheims studenter deltar i frivillig arbeid, mot 37 på landsbasis. Bare ved Norges miljø- og biovitenskapenlige universitet på Ås jobber en større andel av studentene frivillig.

Også mest ensomme

Samtidig topper paradoksalt nok Trondheim en annen av statistikkene i undersøkelsen: ensomhet.

- Det er merkelig og vanskelig å forklare hvorfor vi havner så høyt oppe på lista på ensomhet. Man skulle tro at høy deltagelse i fadderuka og frivillighet ville gi nære relasjoner i ettertid. Dette er et viktig punkt å belyse og vi kommer til å få en jobb med å inkludere de som faller litt utenfor, sier Finntad.

- Kan det være at de som først faller utenfor i Trondheim, faller hardere, fordi skillet mellom utenfor og innenfor blir skarpere?

- Det kan være, men det er vanskelig å svare på.

To typer ensomhet

Da de nasjonale tallene ble lagt frem i går, kom det frem at én av seks studenter er ensomme. Eller, det er en sannhet med modifikasjoner. For SHoT-undersøkelsen skiller mellom sosial og emosjonell ensomhet.

Sosial ensomhet viser til opplevelsen av å være alene, eller mangle et sosialt nettverk. At man selv om man har gode venner, kjæreste eller familie kan oppleve ensomhet på studiet. Emosjonell ensomhet viser til et fravær av nære tilknytningspersoner.

På sosial ensomhet scorer Trondheim på gjennomsnittet for kvinner og under gjennomsnittet for menn. På emosjonell ensomhet scorer derimot ingen høyere enn Trondheim. 19 prosent blant studerende menn og 10 prosent blant kvinner, sier de er ensomme i Trondheim. De nasjonale tallene er henholdsvis 16 og 9 prosent.

Fadderuka viktig

Sosial ensomhet settes i rapporten i sammenheng med fadderukene. Andelen sosialt ensomme som har deltatt på fadderuka, er kun tre prosent på landsbasis. Andelen sosialt ensomme som kun delvis eller ikke i det hele tatt var med på fadderuka, er tre ganger så høy, henholdsvis åtte og ni prosent.

Miljø best – bolig verst

På mer detaljerte spørsmål om studiebyen peker miljøet seg ut som den viktigste trivselsfaktoren blant studentene, med en score på 84. Det er høyest i landet. Kultur- og utelivstilbudet er også noe av det studentene er mest fornøyd med, med en score på henholdsvis 80 og 79, også det høyest i landet.

Verre er det derimot med bolig- og kollektivtilbudet, som får en score på henholdsvis 69 og 53 poeng. NTNU-studentene er mer fornøyd med Trondheim enn studentene ved de andre studiestedene i byen i alle andre kategorier enn kollektivtilbudet. Der er NTNU-studentene de minst fornøyde.