- Bevisstheten er styrket

Linjeforeningene ved NTNU skal i større grad vurdere hvordan opptaksritene deres virker, både på studentene selv og på samfunnet rundt dem.

Vel forlikt. Som NTNU-studentenes fremste tillitsvalgte deltok Elena Slydal på onsdagens møte mellom linjeforeningene og NTNUs toppledelse. Her sammen med prorektor Berit Kjeldstad og tidligere studenttingsleder Simon Utseth Sandvåg. Bildet er tatt tidligere.

Det er klart etter møtet mellom NTNUs linjeforeninger, rektor Gunnar Bovim og prorektor Berit Kjeldstad onsdag ettermiddag. NTNUs øverste ledelse var på forhånd klare på at den massive omtalen før og etter årets opptaksprøver i Duedalen kan ha bidratt til å skade NTNUs omdømme. Derfor ville de ha en diskusjon med studentene om hvor grensene skulle gå. Kjeldstad sa til UA at det var nødvendig å diskutere måter opptaksritualene kan foregå på slik at de ikke virker støtende på noen.

"Kjedelig og uheldig"

- Vi synes det er veldig kjedelig og veldig uheldig at våre studenter driver med aktiviteter som andre, både naboer og andre studenter, overhode ikke finner akseptable, sa hun.

UA har høstet mye kritikk fra sinte studenter for måten avisen, både på leder- og reportasjeplass- har omtalt arrangementet til linjeforeningen Mannhullet ved Institutt for marin teknikk.

LESes også: Rolig avvikling av omstridt opptaksrituale

Les også: Studentkultur på avveie

Studenttingets leder, Elena Slydal, deltok også i debatten i kjølvannet av UAs dekning. Som NTNU-studentenes fremste tillitsvalgte deltok hun også på onsdagens møte, som hun beskriver som "en positiv og konstruktiv samtale".

Slydal understreker at det hverken var snakk om noen skjennepreken eller negativ vinkling fra noen av sidene.

- Vi er enige om at både linjeforeningene og NTNU har samme mål, nemlig studentenes beste. Vi snakket om hvor viktige foreningene er for studentene, og NTNUs ledelse fikk også informasjon om de årlige selvevalueringene man foretar etter opptaksprøvene, sier Slydal.

Ingen nye restriksjoner

- Det kom ikke noen restriksjoner i forhold til hva linjeforeningene har lov til å gjøre. Det som ble sagt var fornuftig. Jeg tror alle parter fikk mye ut av møtet og lærte mye om hverandre.

- Ble det tatt noen form for selvkritikk?

- Selvkritikk er ikke et riktig ord her. Jeg tror mer dekkende at linjeforeningene er mer oppmerksomme på at de ikke bare må tenke gjennom hvordan opptaksritene fungerer for egne studenter, men også mer hvordan de virker utad.

Omtalen av saken vakte stor oppsikt nasjonalt, flere hundre tusen har lest om det i ulike medier og debatten raste etter hvert både i kommentarfelt, på twitter og andre i sosiale medier. UA omtalte også hendelser under selve opptaksprøven, som fikk ledelsen ved NTNU til å reagere. De fulgte den debatten nøye, og prorektor Kjeldstad sa at hennes personlige reaksjon var at hun rett og slett ble lei seg og trist.

- Prorektor for utdanning har vært opptatt av hvordan opptaksritene virker i forhold til inkluderende læringsmiljø. Hva kom ut av den diskusjonen?

- Det ble lagt vekt på å lage et opptak som er inkluderende for alle. Det gjør man i stor grad nå også, i forhold til folk som av ulike grunner ikke kan gjennomføre alt, sier Elena Slydal.

Må følge nøye med

At flere og flere studenter med utenlandsk bakgrunn begynner ved NTNU, og dermed lett kan falle utenfor overgangsritene, er noe foreningene må følge med på.

– Det kan være utfordrende å vite hva slags bagasje studenter kan ha med seg. Linjeforeningene har runder med studentene på forhånd der de oppfordrer folk til å ta kontakt om det er noe det skal tas hensyn til, enten det er traumer, fysiske handicap eller andre ting.

Slydal forteller at Smørekoppen har sendt ut en spørreundersøkelse om hvordan opptaket ble opplevd. De skal ha fått inn 250 svar i løpet av ett døgn, og på møtet ble det sagt at et overveldende flertall av de som svarte ville tatt opptaket på nytt.

Hun sier at det absolutt ikke kom fram noe på møtet, som hun var ukjent med fra før. Studenttingslederen sier hun har hatt god kontakt med linjeforeningene, spesielt den siste tiden.

- Bevisstheten er styrket

Slydal er ikke kjent med tall for hvor mange av de ferske studentene ved ulike linjer som faktisk gjennomfører opptaksprøvene til de respektive linjeforeningene. Hun sier dette varierer mye mellom foreningene, og at det også varierer hvor stor oversikt foreningene har selv.

- Men én indikasjon ligger i den ferske SHoT-undersøkelsen. Der svarer rundt 95 prosent av de spurte at de er fornøyd med opptaksprøver og fadderuka, sier hun.

- Hva slags inntrykk har det gjort på studentlederne at rektor og toppledelse kaller dem inn fordi man mener de har gått over strekeni forhold til oppførsel,handlet i strid med inkluderende læringsmiljø , og potensielt voldt skade på NTNUs omdømme?

- Vi skal nå sikre at alle jobber i samme retning, vi fikk oppklart og avklart ting. Bevisstheten rundt hvordan dette virker er styrket, både innad og utad. Man vil sikre seg at dette ikke skjer igjen. Det var et veldig positivt og hyggelig møte.

Les mer: Om studentenes dåpsritual - eller "hazing"