Tre søsken på samme studium samtidig

Søsknene Eirik, Guro og Lena Samnøy benekter hardnakket at noen har hjernevasket dem. Like fullt går alle tre på maskiningeniørstudiet på NTNU.

Eirik, Guro og Lena forklarer valget av NTNU med den mekaniske erfaringen de fikk av å ta fagbrev og jobbe i en mekanisk bedrift i fire år.

Guro på 20 begynte sist høst. Hun rekker et år sammen med storebror Eirik (27) før han er ferdig. Lena på 24 har et år igjen. At de tre har havnet samme sted, handler verken om vedtak i familieråd eller noe som var avgjort før Eirik dro til Trondheim. Mye av bakgrunnen og fortida har de likevel felles, naturlig nok.

Startet med farfar

- For min del startet det med farfar, forteller Eirik:

- Han hadde gård, og jeg var mye sammen med ham. Hele tida var det maskiner og utstyr som måtte vedlikeholdes og repareres. Om vinteren var han bøkker. Jeg lærte meg å like å bruke hendene, og å se etter løsninger når noe gikk galt.

Via slektninger fikk Eirik høre om den teknisk allmennfaglige linjen (TAF) på Fusa videregående skole. Den tok riktig nok fire år i stedet for tre, men til gjengjeld satt han igjen med både allmennfag og fagbrev som industrimekaniker og -montør. Det hører med til historien at skolen hvert år arrangerer ekskursjon til NTNU for andreårselevene.

Rolls Royce

- Skolen er lagt opp sånn at vi jobbet som lærlinger to dager i uka og gikk på skolen i tre dager. Jeg jobbet på Rolls Royce Marine i Os.

- Visste du at du ville videre til Trondheim etter videregående?

- Nei. Jeg skjønte at jeg ville videre, men fem år i Trondheim virket lenge. Jeg bestemte meg for å ta militæret først. Det ene året ble til to, og etter hvert modnet beslutningen om at det var hit jeg ville, sier Eirik.

To ting hjalp på beslutningen: Faren hadde gått på NTH og skrøt av Trondheim som studentby. Dessuten tilbød Rolls Royce stipend dersom han forpliktet seg til å komme tilbake.

- Nå har jeg vært så heldig å få en graduate-stilling i selskapet som gjør at jeg ser svært lyst på framtida, forteller han.

Veldig glad

Lena var slett ikke sikker på om hun skulle følge i brorens fotspor, tross en smule skjult påvirkning gjennom barndommen. Det er slett ikke alle barn som får utdelt millimeterpapir for å føre værstatistikk, eller får dataspill av type Matteraketten.

- Det sto mellom økonomi og ingeniør. Fordelen med TAF var at jeg fikk med meg allmennfag og kunne velge i etterkant, og da jeg kom inn porten på Rolls Royce skjedde ting fort. Jeg trivdes så godt både med oppgavene og miljøet at de fire årene på verkstedet gikk som en røyk. Jeg fikk lyst til å forstå mer om hvordan og hvorfor ting virket som de gjorde.

Stedsvalget var likevel ikke gjort. Lena tok et friår mens hun veiet for og imot, Trondheim eller Stavanger.

- Har du angret på valget?

- Tvert om, jeg er veldig glad for at jeg valgte Trondheim. Både studiemiljøet og miljøet utenfor er førsteklasses.

Neste år er Lena ferdig. Også hun kan være på veg tilbake til Rolls Royce.

- Men hvor i verden jeg ender, vet jeg ikke ennå, tilstår hun.

Gullfisken Gullfaks

Det gjør ikke yngstesøster Guro, heller. Også hun avslørte tidlig interesse i teknologisk retning. Hun var bare åtte da hun bestemte at de tre gullfiskene skulle hete Huldra, Gullfaks og Veslefrikk, oppkalt etter oljeplattformene med samme navn.

Inntil videre er hun fornøyd med at hun valgte samme veg som søsknene. Når de skal forklare valget av NTNU, skylder alle tre på den mekaniske erfaringen de fikk av å ta fagbrev og jobbe i en mekanisk bedrift i fire år.

- Jeg trives veldig godt i Trondheim, slår Guro fast.

PS: Maskiningeniørstudiet heter offisielt studieprogram Produktutvikling og produksjon (PuP).