Ubudne gjester på hybelen

Enkelte hybelboere i Voll studentby har fått ubudne gjester av den mer ubehagelige sorten.

I en mail til samtlige innbyggere i studentbyen informerer ledelsen ved studentbyen ifølge Dusken.no at man har oppdaget to tilfeller av veggdyr i løpet av det siste året. Dette er et nytt problem her. Avdelingsleder Gry Schønberg Brenne mener dette kan skyldes at studenter reiser mer enn tidligere.

– Veggdyr er et stort problem i store byer som London og New York. Øst-Europa generelt er også et risikoområde. Veggdyrene kan bli med hjem i kofferten, sier hun til studentnettstedet.

Voll studentby er ikke alene om dette problemet. Jan Håkon Bekkavik, driftsleder i SiT Bolig sier at veggdyr ikke er et ukjent problem på Sit sine boliger.

- Veggdyr er ikke en sjelden sak i våre boliger. Vi har etablert gode rutiner for bekjempelse av skadedyr, så vi ser ikke på det som et stort problem. Veggdyr er såpass vanlig at vi ikke anser det som studentenes skyld dersom de blir med hjem i kofferten, sier han.

Driftslederen opplyser til Dusken.no at SiT dekker alle kostnader som følge av skadedyrbekjempelse. Den eneste egenandelen som har blitt vurdert fra deres side er dersom man ikke varsler om skadedyr i egen hybel.