NTNU på jakt etter nye studenter:

- Elevene er mer opptatt av jobb og lønn enn før

Søknadsfristen til høyere utdanning nærmer seg. Slik jobber NTNU for å kapre de beste kandidatene.
Undersøkelser viser at kommende studenter i større grad enn tidligere tenker på konkret jobb og lønn etter studiene. Bildet er fra immatrikuleringen i fjor. 
        
            (Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Undersøkelser viser at kommende studenter i større grad enn tidligere tenker på konkret jobb og lønn etter studiene. Bildet er fra immatrikuleringen i fjor.  Foto: KRISTOFFER FURBERG

Markedsføringen skjer i stor grad i sosiale medier som Facebook og Instagram.

Når hundretusener på Facebook

- Vi driver nesten ikke med markedsføring utenfor sosiale medier. Vi hadde over 120 000 visninger på den forrige annonsen vår på Facebook, sier rådgiver Ranveig Heggem ved NTNUs seksjon for rekruttering og opptak.

- Hvor mange av dem søker?

- Det vet vi ikke. Det er noe av det som er vanskelig med markedsføring av studier siden det er søknadsfrist kun én gang i året.

- Hvorfor sosiale medier?

- Hele målgruppen er til stede, og det er en god arena for å opprette dialog, sier Heggem.

LES OGSÅ: Først kom han ikke inn. Så fikk Helge A i snitt
LES OGSÅ: Arnkjell hadde bare A-er på vitnemålet

- Den generelle markedsføringen går gjennom oss, men rekruttering til spesifikke studier og fagområder styres gjennom fakultetene. Det er mange som jobber med rekruttering på lokalt nivå. Jo tettere man sitter, jo mer målrettet blir det, sier Jenny Bremer.

Bremer er leder for rekrutteringsseksjonen. Ved høgskolene er rekrutteringsarbeidet en del av kommunikasjonsavdelingenes ansvarsområde, mens ved NTNU har dette vært en egen seksjon under prorektor for utdanning siden 2005.

Reiser landet rundt

I tillegg til kjøpte annonser på Facebook har rekrutteringsseksjonen en Facebookside som heter NTNU og du, der elever blant annet kan stille spørsmål og får svar fra studenter. Facebookannonsene skal ikke være mer spesifiserte enn at de skal nå målgruppen 16-24 år. Likevel har UAs journalist (som er noe eldre) NTNU-annonser på sin private Facebookside. Dette kan imidlertid være annonser fra fakulteter som driver mer spesifikk rekruttering enn seksjon for rekruttering og opptak.

Rekrutteringsarbeidet innebærer blant annet å stå på stand under utdanningsmesser rundt omkring i landet, og å reise på skoleturné sammen med andre universiteter og høgskoler for å møte de kommende studentene direkte. Rekrutteringsseksjonen jobber også med studiekatalogen som trykkes opp hver høst. Bremer forteller at Sentios studentundersøkelse viser at katalogen fortsatt er populær blant elevene.

Etter fusjonen: Må unngå misforståelser

- Vi jobber kontinuerlig med å skaffe kunnskap om målgruppene våre, slik at vi kan jobbe målrettet med rekruttering. Det at NTNU på denne måten jobber strategisk med rekruttering er en vesentelig del av rekrutteringsarbeidet vårt, sier Bremer.

Når NTNU fusjonerer med høgskolene i Sør-Trøndelag, Ålesund og Gjøvik i 2016 blir rekrutteringsarbeidet umiddelbart mer utfordrende. Bremer mener én av de viktigste tingene blir hvilke campus de ulike studieretningene hører hjemme hos, slik at man unngår at en som eksempelvis ser for seg å studere i Gjøvik misforstår og havner i Trondheim.

Konkurransen om kandidatene i år er ikke påvirket av fusjonen, ifølge Bremer.

- Det er egentlig ikke noen konkurranse mellom for eksempel HiST og NTNU om kandidater som vil studere i Trondheim. Vi samarbeider allerede ganske mye, og reiser blant annet på skoleturné sammen. Det er viktig for oss at vi ikke skal selge utdanningene direkte, men informere og komme i kontakt med de riktige kandidatene.

- Så dere vil ikke overtale en som ønsker å bli ingeniør til å ta femårig løp på Gløshaugen, fremfor treårig løp på HiST?

- Nei, nei. Det er ikke slik vi jobber.

Spent på søknadstall til oljefagene

Bremer sier både inntrykket de ansatte i rekrutteringsavdelingen sitter med og studentundersøkelser viser, er at dagens elever er mer opptatt av hvilke jobber og hvilken lønn de kan få etter endt utdanning.

- Hvorfor er det slik?

- Her kan jeg bare synse, men vi lever jo et prestasjonssamfunn der jobb og lønn er viktig for folk.

Søkertallene til petroleumsfagene er et usikkerhetsmoment etter en periode preget av oppsigelser og permitteringer i bransjen. Bremer sier det ikke er gjort noe fra sentralt hold for å promotere disse fagene.

- Vi er veldig spente på søkertallene. Jeg blir ikke overrasket om situasjonen i bransjen får en effekt, sier rekrutteringssjefen.

Dette er noen av NTNUs rekrutteringsmål:

• Vi skal vise NTNU som et attraktivt studiested med tanke på undervisningskvalitet, læringsmiljø, tverrfaglighet og utveksling

• NTNU skal være digitalt ledende innen rekrutteringsarbeid

• NTNU skal i sitt rekrutteringsarbeid befeste Trondheims posisjon som Norges ledende studentby

Les hele den overordnede rekrutteringspolitikken her.

Vi lever jo et prestasjonssamfunn der jobb og lønn er viktig for folk.

Jenny Bremer, leder ved seksjon for rekruttering og opptak, NTNU
null
Relaterte artikler

Søkertallene til oljefag stuper

Etter flere år med bratt vekst stuper søkertallene til petroleumsfag ved NTNU. Nedgangen er på 32 prosent. -Som forventet, sier instituttleder Egil Tjåland.

NTNU mer pop enn noen gang

Flere studenter enn noen gang tidligere har NTNU som førstevalg. Realfagene vinner og flere vil bli lærere, mens færre søker språk- og idrettsfag.

Hvordan hindre frafall?

24 april skrev prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, i sin blogg om oppløftende søkertall til NTNU fra Samordna opptak. Utfordringen hun ga oss var: hvordan holde på disse studentene?

Kutter ut jentepoengene i flere fag fra høsten 2017

NTNU vil avvikle de omstridte jentepoengene i fire studieprogram fra og med opptaket 2017. Flere fag står for tur.

- Ikke godt nok rigget for mooc

Høsten 2013 skrev NTNU historie ved å tilby den første mooc i Norge. Prorektor Berit Kjeldstad medgir at universitetet ikke har rigget seg godt nok til å følge opp.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

En ring av selvtillit

Er innføringen av en ny masterring uttrykk for at studentkulturene blir mer ensartede? spør Arve Hjelseth.

Vil ha flest mulig kvinner når fem nye filosofer skal ansettes

Allerede i høst blir det utlyst fem nye filosofistillinger ved NTNU. Dekan Anne Kristine Børresen vil jobbe aktivt for at det blir tilsatt flest mulig kvinnelige filosofer.

Gjesteskribenten:

Vennlige råd om å gå ned i vekt finnes knapt lenger

Vi vokter oss vel for å ikke kommentere synlig vektøkning til venner og kolleger. Her kan relasjoner ryke i et knips, skriver Ine Wigernæs.

Forskere raser etter at forskning og utdanning har forsvunnet fra EU-kommissærens tittel

13 nobelprisvinnere mener tittel-endring fremstår som nedvurdering av feltenes viktighet.