Kremstudenter får kremsommerjobber

Indøk-studentene på NTNU stiller blant de fremste i konkurransen om summer internships, de aller gjeveste sommerjobbene. Utvelgelsen av de beste kandidatene skjer nesten et år i forveien.

Aksel Reiten, Mats Erik Mikkelsen og Christina Nergård har planene klare for sommeren.
Publisert

Summer internships er ikke helt som andre sommerjobber. Kampen om å kapre dem er kvassere, graden av involvering og ansvar i jobben større, og sjansen for å bli ansatt i samme bedrift etter endt studium bedre.

De største er på hugget

- En summer intern får prøve seg i relevante arbeidsoppgaver, får innblikk i ulike bedrifter, og blir kjent med mulighetene som finnes, forklarer Aksel Reiten. Han er leder for Bindeleddet-NTNU, en studentorganisasjon opprettet og drevet av studenter ved Industriell Økonomi og Teknologiledelse (Indøk). Organisasjonen formidler kontakt mellom studenter og næringsliv, og er mer involvert i summer internships enn de fleste.

- De største bankene, industri- og konsulentselskapene er svært aktive på stillingsannonse-portalen på nettsida vår. Den går nærmest av seg selv, forteller markedsføringsansvarlig i Bindeleddet, Christina Nergård.

Alltid relevant

Indøk-studentene er ettertraktet i næringslivet. Sist høst arrangerte Bindeleddet omtrent daglige bedriftspresentasjoner fra august til november. Bedriftene konkurrerte om å få så tidlig dato som mulig. De ønsket tidlig søknadsfrist for sine summer internships for å kunne velge først blant kandidatene.

- Til forskjell fra vanlige sommerjobber, er et summer internship alltid relevant i forhold til utdanningen. Fra bedriftens side handler det like mye om å gjøre seg kjent med attraktive kandidater på arbeidsmarkedet som å fylle et ferievikariat, forklarer Mats Erik Mikkelsen. Han leder bedriftsgruppa i Bindeleddet.

De tre andreårsstudentene har sommerplanene klare. Aksel og Mats Erik har sikret seg internships, Christina har egen bedrift å ta seg av.

Kraftig overrepresentert

I mange tilfeller besegler sommerjobben indøk-studentenes videre skjebne. 99 prosent får jobb etter studiet, de aller fleste lenge før de er ferdige. Halvparten har hatt summer internship der de blir ansatt.

Det betyr samtidig at indøk-studentene er vesentlig overrepresentert blant de som kaprer plassene. Eksempelvis fortalte Aftenposten nylig at 740 studenter kivet om 28 summer internships i Statsbygg. DNB mottok 1100 søknader, KPMG og Deloitte over 300 hver.

Mens plassene i bank, rådgivning og konsulentvirksomhet stort sett er fordelt for over et halvår siden, finnes det ennå muligheter i industrien. De er gjerne litt seinere ute.

NHH, BI og CBS

Systemet med summer internships kommer som navnet antyder fra utlandet, og kan i prinsippet brukes av hvem som helst. På Bindeleddets portal merker de største interesse fra studenter på Norges Handelshøyskole, BI og Copenhagen Business School i tillegg til søkere fra Gløshaugen.

Førsteklassingene har som regel ikke kommet langt nok i studiet til å være attraktive på markedet, men alt for andreårsstudentene på indøk er andelen som søker relevant sommerjobb 60 prosent. Tredje- og fjerdeårsstudentene er helt oppe i 95 prosent.

Vinn-vinn

Ordningen med summer interns slår begge veger: Bedriftene investerer i å gi godt kvalifiserte kandidater en solid introduksjon i arbeidslivet. Utenlandsturer og andre inkluderende aktiviteter hører ofte med. Til gjengjeld får de ansatte som trives: Bindeleddets egen undersøkelse viser at menneskene og det sosiale miljøet veier tyngst blant de som har takket ja til fast jobb; høyere enn mulighetene for faglig utvikling.

Ikke bare fag

Gode faglige resultater teller selvsagt tungt, men bedriftene ser etter mer enn det. I så måte har Christina, Aksel og Mats Erik skaffet seg et forsprang på mange konkurrenter. De har nemlig verv i tillegg. Ikke overraskende utmerker indøk-studentene seg også her: Hele 85 prosent av dem har et verv i løpet av studentperioden. Flest har verv knyttet til UKA, men også linjeforeningene, Samfundet og NTNUI er godt representert.