Trondheim får tretti nye studentboliger

Mandag denne uka offentliggjorde regjeringen fordelingen av tilskuddet på 200 studentboliger i det reviderte nasjonalbudsjettet, og Trondheim får 30 av disse.

Fornøyd. Anne Finstad i Velferdstinget i Trondheim gleder seg over nye studenthybler (arkivfoto).

Med disse 30 nye boligene ender man opp med tilskudd til 250 nye studentboliger. Det var kun pressområdet Oslo og Akershus, med 420, som fikk tildelt mer enn Trondheim, som også er et pressområde.

- Vi er glade for å ha fått et ekstra tilskudd til 30 nye studentboliger. Det viser at regjeringen er seriøs når det gjelder å legge til rette for studentene. I Trondheim har vi også fått 75 nye studieplasser som vil øke presset på et allerede trangt boligmarked, sier Anne Finstad, leder av Velferdstinget i Trondheim, ifølge en pressemelding.

Samlet sett har det i år blitt bevilget tilskudd til 2200 studentboliger, nesten 1000 flere studentboliger enn i fjor, og man er nærmere å skulle nå studentkravet som inneholder blant annet 3000 studentboliger.