Her har de undervist helt siden 1100-tallet

Over 400 år etter at de flyttet ut, inntok studentene Norges eldste undervisningsrom på ny.

Latinprofessor Marek Thue Kretschmer ønsket fredag de ferske studentene i klassiske fag velkommen til NTNU - i landets eldste undervisningsrom, Lektoriet i Nidarosdomen.
Orienteringsmøtet i Nidarosdomen var det første i rekke av det Marek Thue Kretschmer (stående) og Aslak Røstad (t.v. for Kretschmer) håper blir en tradisjon.
Øystein Ekroll har nylig fullført doktorgrad om Oktogonen i Nidarosdomen. Han kjenner domen bedre enn de fleste, og fortalte de ferske studentene om historien til landets eldste undervisningsrom.
I 1153 ble erkebispesetet opprettet i Nidaros. Da begynte en kraftig utbygging av kirken. Det var på denne tiden Lektoriet skal ha blitt bygget.

De er ikke mange, studentene på klassiske fag ved NTNU, men viktige, ifølge NTNUs latinprofessor Marek Thue Kretschmer. Han utgjør visstnok alene halvparten av Norges befolkning av latinprofessorer.

Sammen med kollega Aslak Røstad, universitetslektor og doktor i gresk, har han tatt med seg de ferske klassiskstudentene til orienteringsmøte i Nidarosdomen. Her er det eldste gjenværende undervisningslokale i Trondheim og Norge. På 1100-tallet ble nemlig kommende prester undervist i latin inne i katedralen.

Katta i Nidarosdomen

- Dette var starten på Trondheim Katedralskole, også kjent som "Katta". De hadde undervisning inne i domen til slutten av 1600-tallet. Da fikk de sitt eget trebygg like utenfor her, sier Øystein Ekroll og peker i retning Bispegata.

Ekroll har nylig fullført doktorgrad om Oktogonen i Nidarosdomen, den åttekantede delen mot østveggen. Han er på plass for å gi et lite foredrag om Lektoriet, landets eldste univervisningsrom.

Kapellet like under Wagnerorgelet er ikke stort større enn et romslig kontor, men stort nok for NTNUs ferske klassiskstudenter, og var trolig også stort nok for de kommende prestene i middelalderen.

- Det ligger like ved den gamle hovedinngangen. Det var nok av praktiske årsaker. Vi har fire kapeller i tverrskipet. Dette er det eneste som mangler inskripsjoner. Dette er trolig fordi det egentlig ikke var et kapell, men et undervisnings- og leserom, sier Ekroll.

LES OGSÅ: Nye muligheter med gamle fag

Grafitti på latin

Selve rommet skal ha vært ferdigstilt rundt 1160. Om undervisningen var akkurat her helt fra starten, eller i en annen del av kirka er ikke hundre prosent sikkert. Ifølge Ekroll vet man med sikkerhet at det var undervisning i Lektoriet på 1500-tallet, og trolig har dette vært undervisningsrommet siden starten. Lektoriet er også kjent som Kvinnenes bønnekapell

- Hvis dere ser opp på veggen her er det mulig å se grafitti på latin risset inn i steinen. Her har noen unge elever trolig kjedet seg, sier Ekroll til de ferske klassiskstudentene, som inntil videre må nøye seg med å risse trepulter på Dragvoll om kjedsomheten skulle melde seg.

De klassiske fagene består av gresk, latin og antikkens kultur - et stort fagfelt med en begrenset studentmasse.

- Vi pleier å ha rundt 15-20 studenter på Innføring i latin, rundt 10 studenter som tar bachelor, og et par stykker masternivå, sier Kretschmer.

- Og en doktorgrad hvert tiende år?

- Ja, noe sånt, sier Kretschmer og humrer høyt nok til at turistene i tverrskipets østside snur seg.

LES OGSÅ: Får sju mill. til å forske på homoerotiske dikt

Håper på tradisjon

Latin er Norges eldste skolefag, og den eneste disiplinen som uavbrutt er blitt undervist i høyere utdanning i landet siden 1100-tallet. Dermed er også Nidarosdomen landets eldste undervisningsbygning.

Det er imidlertid slutt på tiden der det bare var prestespirer som studerte latin. Motivene for å studere klassiske fag er nesten like mange som studentene, ifølge latinprofessoren.

Han forteller at en rekke studenter tar de klassiske fagene som støttefag, og at det er svært relevant både innen medisin, juss, arkeologi og historie - og selvfølgelig innen litteraturforskning og undervisning på feltet.

- For å ha tilgang på primærkildene må man kunne språket de er skrevet på, sier Kretschmer.

- Vi jobber en del med oversettelser. Det er mye antikk litteratur som ikke finnes på norsk, legger Røstad til.

Orienteringsmøtet i Nidarosdomen var det første i rekke av det de to klassiske foreleserne håper blir en tradisjon.

- Tidligere har vi vært i kjedelige auditorium. Lektoriet gir en atmosfære som passer de klassiske fagene, sier han.

I en tidligere versjon av denne artikkelen hadde UA blandet sammen Steinmeyerorgelet og Wagnerorgelet. Dette er nå rettet.