- Studenter som sliter må ikke møtes av senkede krav

- Det kan ikke være sånn at man går på universitetet for å jobbe frivillig, sier Jørgen Flor, student, aktivist – og frivillig. Studentleder mener det blir altfor enkelt.

- Om du sliter psykisk, skal svaret da være færre rammer og forventninger? Jeg synes ikke det, sier psykologistudent Jørgen Flor.
- Det kan være vanskelig å vite hvor stor arbeidsbelastningen er når man påtar seg et verv, minner Jone Trovåg om.

Det gikk en kule varmt i twitterfeltet etter UAs saker om utkast til nye eksamensforskrifter i forrige uke. Studentpolitikere ved NTNU og HiST gikk hardt ut mot forslaget, som de mener vil gå ut over frivillighetskulturen blant studentene ( se detaljer i faktaboks).

Dette førte til at Studenttinget innkalte til ekstraordinært medlemsmøte torsdag i forrige uke, med rekordstort frammøte som resultat. De frammøtte studentene gikk temmelig unisont imot de foreslåtte regelendringene. En underskriftskampanje samler stadig flere signaturer. I skrivende stund er antallet over 2500.

Men det fins studenter som heller malurt i begeret. Én av dem tok twittermediet i bruk.

Bjørnetjeneste

” Uenig med @Studenttinget. Strengere regler hjelper "evige studenter" skrev psykologistudent Jørgen Flor på Twitter før helga. Han møtte straks motbør fra studentpolitikere, men holdt på sitt. Flor mener også at motstanden ikke er så unison som studentlederne vil ha det til.

Til UA sier Flor at han tror studentpolitikerne med denne motstanden gjør studenter en bjørnetjeneste.

- Om studenter sliter med å møte kravene fra lærestedene, er ikke løsningen å senke kravene, sier han.

Psykologstudenten mener problemstillingen har en – psykologisk – side.

- Om du sliter psykisk, skal svaret da være færre rammer og forventninger? Jeg synes ikke det. Studenter som sliter har kanskje problemer med ensomhet, eller til og med depresjon. Ensomheten blir neppe mindre om man slipper å møte til eksamen. Depresjonen blir ikke borte av å unngå forelesninger eller kollekviegrupper. Det er i det hele tatt en dårlig løsning å møte folk som ikke formår å møte kraven med å slakke av på dem, mener Flor.

- Sykeliggjør studenter

Han legger til, med adresse studentlederne ved NTNU:

- Jeg synes det blir feil å skyve studenter som har det vanskelig psykisk foran seg som argument mot innstramninger i regelverket.

- Mener du at studentpolitikerne skyver bildet av den svake studenten foran seg?

- Jeg tror ikke de gjør det bevisst. Men det blir problematisk når man tror at løsningen er å bedrive uendelig tilpasning. Det innebærer en sykeliggjøring av studentene det gjelder. Vi må i stedet sørge for et godt nok behandlingstilbud for de som utenfor, mener Jørgen Flor.

- Man ble vel student for å studere

Når det gjelder spørsmålet om adgang til å ta studiefri for å bedrive frivillighet, anfører motstanderne av innstramning at dette vil kunne drepe frivillighetskulturen blant studentene. Det synes Flor er et merkelig argument.

- Man blir vel ikke student for å drive frivillighetsarbeid? Det må forutsettes at motiverte studenter håndterer kombinasjonen av full studieprogresjon og engasjement på fritida.

Han minner om at det er et yrkesliv der ute som studentene gjør klokt i å forberede seg til.

- Man kan ikke bare ta fri fra en jobb fordi man har en masse fritidsaktiviteter som tar all tid? Har man en jobb så har man en jobb. Slik bør det også være når man er student. Jeg synes det er provoserende at kravet om å følge opp studiene skulle drepe studentfrivilligheten.

- Jeg burde ikke fått lov

- Du er selv student: Driver du med frivillighetsarbeid tilknyttet studiene?

- Jeg har hatt frivillig engasjement i blant annet Norsk Psykologforening, Psykologisk Fagutvalg og Psykologidagene.

- Funker det med å være fulltidsstudent?

- Det går helt greit. Jeg jager ikke A-ene, man må ta konsekvensen av sine valg.

- Og din egen progresjon, du har vært student ganske lenge?

- Det blir 10 år nå. De 5 første brukte jeg på det første årsstudiet. Det gjorde jeg fordi jeg gjorde stadig nye forsøk på å få en best mulig karakter. Det burde jeg ikke fått lov til.

- Til slutt: Hvis du er så mye imot vedtaket Studenttinget kom fram til, hvorfor stilte du ikke på møtet forrige torsdag?

- Fordi jeg ikke hadde fått det med meg at møtet ble holdt.

- Var ikke det litt sløvt?

- Ja. Men det må være lov å mene noe likevel.

Studentleder: - Mange vet ikke at de sliter

- Studenter er selv ikke klar over at de sliter. Det er lang ventetid for å få tilgang til psykososial helsetjeneste, og mange studenter innser selv ikke at de har det psykisk vanskelig før det er for seint i forhold til eksamen. Så vi ønsker at det ikke skal være nødvendig å henvende seg til en saksbehandler for å melde seg syk for å få unntak fra eksamen, sier Jone Trovåg, leder for Studenttinget.

- Hva med argumentet om at i arbeidslivet forventes folk som har engasjementer på si’ å håndtere full jobb likevel – og derfor må også studenter forventes å greie både fulle studier og frivillighet?

- Jeg er uenig. Én ting er at en rekke av firvillighetsarrangementene er av toårig varighet. Det kan være vanskelig å vite hvor stor arbeidsbelastningen er når man påtar seg et verv. Det kan bli vanskelig å vite hvordan neste år blir. Derfor mener jeg at situasjonen ikke er sammenliknbar.

- Hvordan er det med din egen studieprogresjon?

- Jeg har full permisjon fra fysikkstudiene. Så der er det ingen progresjon, sier Jone Trovåg.