Krisetid får oljestudenter til å ta master

Tekna-leder Lise Lyngsnes Randeberg synes det er positivt at flere studenter nå interesserer seg for videre studier.

- Positivt at flere oljestudenter vil ta mastergrad, sier Teknas president Lise L. Randeberg (arkivfoto).

– Dette er svært positivt for forskningen i Norge. Vi får flere som studerer videre og gode kandidater til doktorgradsutdanningene. Det er en positiv bieffekt av en trist situasjon i markedet, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Randeberg har ingen konkrete tall å vise til, men har blant annet studenter i Tekna og vært på samling hos Tekna Ung.

– Jeg snakker mye med folk og får et inntrykk av stemningen i miljøene. Det er en god del bekymring blant nyutdannede, sier Tekna-presidenten.

Randeberg bekrefter at de ser at det er flere som nå ønsker å ta masterutdanning, og flere som går videre med doktorgrad eller andre studieretninger, som pedagogikk. Det er færre tilgjengelige jobber og mer kamp om de jobbene som finnes. Da er det naturlig at flere velger å studere videre, jeg kjenner flere konkrete eksempler, påpeker hun.

Randeberg tror likevel ikke at utdanning kan ta unna for alle som skal ut i et vanskelig jobbmarked til våren. Derfor håper hun å se flere gründere, ingeniører som skaper sin egen arbeidsplass. Det har vært mer trykk på dette med studentgründerskap i det siste, og det legges bedre til rette på flere universiteter, sier hun til TU.