- Studenter straffes for å ha deltidsjobb

41 300 studenter får stipendkutt på grunn av for høy inntekt eller formue.

- Studiestøtten må økes betraktelig og knyttes til den generelle velferdsutviklingen i Norge, mener leder Therese Eia Lerøen i Norsk studentorganisasjon.

Det viser den årlige omgjøringen av lån til stipend. Lånekassen har kommet frem til at hver sjette student får redusert stipend på grunn av inntekt og/eller formue over fribeløpet i 2014.

Norsk studentorganisasjon mener dette understreker at en økning av stipend og lån er nødvendig.

NSO ikke overrasket

- Vi vet fra før at 6 av 10 norske studenter er direkte avhengig av deltidsjobben for å få økonomien til å gå rundt. Med tanke på Norges relativt voksne studentmasse, sett sammen med et for lavt nivå på studiestøtten og høye levekostnader er ikke dette tall som overrasker stort, sier leder av NSO, Therese Eia Lerøen i en pressemelding.

Kriteriene for å få omgjort lån til stipend er at studentene ikke har bodd sammen med foreldrene, samt at studenten har bestått eksamen og hatt inntekt og formue innenfor en satt grense. FOr studenter som fikk støtte hele året var grensen 157 265 kroner i person- og kapitalinnktet, og 357 782 kroner i formue i 2014. Også i 2013 fikk hver sjette student redusert stipend.

- God stipendordning i Norge

Fagdirektør Liv Simonsen i Lånekassen mener studenter flest kjenner beløpsgrensen, og er klar over det hvis de har tjent mer.

- Alle fulltidsstudenter får like mye i basisstøtte, men de som har inntekt og/eller formue over beløpsgrensene, får en mindre del av lånet omgjort til stipend. At studentene kan få omgjort hele 40 prosent av lånet til stipend, viser at vi har en svært god stipendordning i Norge, sier Simonsen.

- Studiestøtten må økes betraktelig og knyttes til den generelle velferdsutviklingen i Norge. Det er viktig at dette skjer raskt. Frem til dette må man vurdere andre tiltak, som å øke inntektsgrensen slik at studentene ikke straffes for den nødvendige ekstrainntekten deltidsjobben gir, sier Lerøen