Kickstarter-gründer Charles Adler:

- Vær deg selv, og vis lidenskapen din

Charles Adler var med på å starte verdens største folkefinansieringsplattform, men ikke alle ideer passer til crowdfunding, sier han til UA.

Technoport-publikummet ville vite hvordan man lager en perfekt Kickstarter-kampanje, men den finnes ikke, ifølge Kickstarter-gründer Charles Adler. Hans råd er å være seg selv og å vise fram lidenskapen sin.
Publisert Sist oppdatert
Flere hundre personer lyttet til foredragsserien "Crack the world" under Technoport. Her er Peter Hirshberg på scenen.

Kickstarter er en suksesshistorie som har fostret mange andre suksesser. 2 milliarder dollar er samlet inn til oppstartsbedrifter og prosjekter siden nettsiden og folkefinansieringsplattformen ble lansert av gründerne Charles Adler, Perry Chen og Yancey Strickler i 2009.

Startet med ønske om rave party

Onsdag gjestet Adler, som forlot Kickstarter for to år siden, teknologikonferansen Tehcnoport i Trondheim.

- Ideen startet med at Perry (Chen, journ. anm.) hadde en idé om å arrangere et rave party i New Orleans. Da han var i gang med å booke dj-er og lokaler, så han at det kom til å bli veldig dyrt. Det var en kjemperisiko, og kunne ikke gjennomføres.

Slik forklarte Adler hvordan ideen til Kickstarter ble født da flere hundre tilskuere hadde møtt opp for å lytte til ham i Technoports konferanselokaler på Brattøra.

UA treffer den jordnære amerikaneren like etter foredraget. Adler beskriver Kickstarter som mer en del av en teknologisk bevegelse og kulturendring, enn som en enkeltstående bedrift og plattform.

- Dette er mye større enn bare Kickstarter. Du har Stripe, Shopify, Square, Etsy, Squarespace, Twitter, Instagram, Facebook. Alle er selskaper startet fordi noen hadde et enkelt personlig behov. De laget det for seg selv, og dette er starten på en hel bevegelse. Husk at ideene du jobber med er alltid større enn deg selv, sier Adler.

Folkefinansiering kan imidlertid brukes til flere ting enn oppstartsbedrifter og prosjekter. Blant annet har støtteforeningen for iranske studenter som nektes opphold i Norge fått finansiert et søksmål mot norske myndigheter ved hjelp av en innsamlingskampanje.

Den perfekte Kickstarter-kampanje

Technoport-publikummet ville vite hvordan man lager en perfekt Kickstarter-kampanje, men den finnes ikke, ifølge Adler.

- Jeg får ofte spørsmål om dette. Svaret er ganske enkelt: Vær deg selv, og vis lidenskapen din. Det handler ikke om å få inn så mye penger som du vil, men så mye du kan. Hvert eneste prosjekt er unikt. Du er din egen unike blomst i verden. Bidrag via Kickstarter er veldig personlige overføringer. Når noen gir deg et bidrag, gir de ikke bare penger, men de sier at de har tro på deg og ideen din.

Det er imidlertid ikke alle prosjekter som passer for folkefinansiering. For eksempel om man vil lage et produkt, og er redd for at noen skal stjele ideen.

- Det er jo bra om ideen kommer ut til alle. Men er det snakk om helt ny teknologi, for eksempel noe man ønsker å patentere, blir det mer komplisert. Har du frykt for at noen skal stjele ideen, bør du ikke gå for crowdfundingkampanje. Da vil du være konstant redd og paranoid. Sjansen er stor for at noen allerede har ideen, uten å ha stjålet den. Like tanker oppstår samtidig. Dette hender hele tiden innen både vitenskap, kunst og film, sier Adler til UA og fortsetter:

- Måten du vil løse ideen på er personlig. Den kommer til å være annerledes enn min, selv om de kan være veldig like. Da er det opp til markedet å bestemme hvilken teknologi som skal bli distribuert.

Investorer versus folkefinansiering

Adler mener man må tro på egne ideer og gjennomføringsevne, hvis ikke vil frykten for at noen skal ta ideen din jobbe mot deg. I Mange tilfeller kan tradisjonelle investorer være bedre enn finansiering fra folket.

- Jeg tror ikke det er slik at det må være enten investorer eller folkefinansiering. Jeg ser ikke crowdfunding som en erstatter for risikokapital, jeg ser det bare som en ærlig oppstart av et prosjekt. For mange av dem som starter kampanjer, handler det bare om å ville dele en idé med andre. Mange har selvfølgelig større drømmer enn det, men realiteten for alle som driver en kampanje er at de må være ærlige med seg selv i hva som er oppnåelig.

- Du må tenke på hva som er oppnåelig i nettverket av personer du kjenner. Du kan teste ideen ved å se om du føler at de du kjenner vil ha tro på at du kan lykkes. Det er et ganske annerledes perspektiv enn man har i risikokapital, sier Adler.

- Hvem gir penger til kampanjer?

- Jeg tror det er helt vanlige folk. Det er folk med ideer som blir inspirert av andre personer med ideer. Det er også en del som vurderer å starte kampanjer som gir til andre kampanjer for å lære hvordan det fungerer. I tillegg kommer folk som allerede har gjort det og har lyst til å hjelpe andre i gang. Men den første som backer et prosjekt er sannsynligvis mora eller faren din.

LES OGSÅ: Drømmen om nyskapning samler, splitter og skuffer

Samlet inn 20 millioner dollar

Et av de første prosjektene på Kickstarter var Drawing for dollars. En bruker som kalte seg Dark Pony som fikk inn 35 dollar for å gjøre ferdig noen tegninger. Så kom artisten Allison Weiss, som fikk inn 2000 dollar på 24 timer. Adler beskriver dette som gjennombruddet. Hun hadde en hel følgerskare som hun hadde delt musikken sin med i flere år, og så fikk hun dratt dem med inn til Kickstarter.

- Hun lærte oss mye om hvordan man driver en Kickstarter-kampanje, sier Adler.

Det er langt mer penger i de største kampanjene. Smartklokkeprodusenten Pebble startet som en Kickstarter-kampanje, og samlet inn over 20 millioner dollar.

- Forskjellene er veldig interessante. Noen kan samle inn i 20 millioner dollar, og noen 35. Jeg vet ikke hva grensen er. Noen kan sikkert slå 20 millioner dollar også, sier Adler.

LES OGSÅ: "Motstand ved NTNU kan sinke oppstartsselskaper"

Ville bygge Dødsstjernen

Et av Adlers favorittprosjekter er The Viper, som består av fem gutter tidlig i tenårene, som ønsker å lage en flysimulator. De har samlet inn 11 000 dollar.

- De har en utrolig entusiasme. Se for deg hva de kommer til å gjøre i framtiden. Én av dem kan være framtidens Elon Musk, sier Adler og fortsetter:

- En giver til dette prosjektet skrev en veldig følsom kommentar: Jeg har selv barn, og ser dere i dem. Jeg håper de får samme muligheter som dere en dag, og at de blir like ambisiøse som dere. Jeg støtter dere, fordi jeg føler at det også støtter mine barn. Denne kommentaren synes jeg var utrolig meta, veldig personlig, og en helt annen motivasjon enn folk ofte har for å støtte et prosjekt.

- Hva om noen ber om støtte til helt drøye ting? Som å lage et supervåpen, eller å bygge en rakett i hagen for å reise til månen?

- Det er faktisk regler for hva du kan be om hjelp til, sier Adler og ler.

- Det var faktisk en som ønsket å bygge Death Star fra Star Wars en gang. Det var åpenbart en spøk, så vi fjernet ikke kampanjen, men vi har ansatte som går gjennom nye prosjekter hver dag. Noen ganger må vi ta ned prosjekter som ikke er gjennomførbare eller upassende.