Slik blir systemet som skal erstatte Itslearning

Se videopresentasjonen av NTNUs nye læringsplattform her.

Cirka 50 NTNU-ansatte møtte opp for å få en presentasjone av Blackboard tirsdag ettermiddag.

Amerikanske Blackboard er et verdensomspennende selskap med over 3000 ansatte og 30 millioner brukere. Snart blir NTNUs ansatte og studenter en del av brukermassen.

Tirsdag hadde representanter fra Blackboard tatt veien til NTNU for å presentere e-læringssystemet.

Se opptak av videopresentasjonen her.

- Mer app-basert

- Blackboard er veldig fleksibelt. Ser du det i bruk ved et annet lærested, kan det se og føles helt annerledes ut, forklarte regionsjef Dan Nygren i Blackboard.

NTNU-student og studentrepresentant i NTNU-styret, Kim Allgot, bekrefter dette. Han brukte nemlig Blackboard da han var på utveksling til NTU i Singapore høsten 2014.

- Det så helt annerledes ut i Singapore enn det som ble presentert her, sier Allgot til UA etter presentasjonen.

Allgot forteller at det største forskjellen mellom Itslearning og Blackboard for hans del er brukergrensesnittet.

- Blackboard er i mye større grad app-basert. Du slipper å logge deg inn på en nettside hver gang du skal inn, men har rask og enkel tilgang via apper, sier han.

LES OGSÅ: - Nytt e-læringssystem kan gi faglærerne ekstra energi

Scoret høyt på alle viktige punkter

- Ideen bak Blackboard er enkel: Vi skal gjøre det lett å benytte applikasjoner og funksjoner, uten at man må memorisere en fremgangsmåte, sa Nygren under presentasjonen.

En av funksjonene i Blackboard er blant annet direkte videoinnspilling i appen, noe som for eksempel kan brukes av undervisere til å gi personlige tilbakemeldinger til studentene.

NTNUs prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad, har tidligere påpekt overfor UA at funksjonalitet har vært viktig og avgjørende for at Blackboard ble foretrukket av NTNU. Den amerikanske tilbyderen skal ha scoret høyt på alle de punktene som var viktige for universitetet, ikke minst det at systemet er funksjonelt ved bruk av ulike pedagogiske metoder.

Det nye e-læringssystemet skal tas i bruk høsten 2017.