Populær linje får mastergrad

Studentene ved Institutt for matteknologi er blant de mest fornøyde i landet. Nå blir det enda flere av dem.

Bachelorstudentene Mai Le og Tina Berg sjekker kvaliteten på et laksestykke i en av labene på Institutt for matteknologi. Fra høsten 2016 blir det også mulig å ta mastergrad ved instituttet.
Instituttleder Eva Falch ved Institutt for matteknologi mener den nye mastergraden er bra for både studentene og arbeidslivet.

Ifølge Studiebarometeret for 2015 er matteknologistudentene på Tunga blant landets mest fornøyde studenter. Fra høsten 2016 blir studietilbudet ved instituttet utvidet med et mastergradsstudium.

Dette skal etter rektors tilrådning vedtas av NTNU-styret i Ålesund torsdag. Den nye mastergraden får 17 studieplasser.

Vekstnæring

- Jeg synes det er veldig bra at vi får mastergraden. Det er bra for både studentene og arbeidslivet. Studiet gir kompetanse til en vekstnæring, sier leder Eva Falch ved Institutt for matteknologi.

Hun forteller at på enkelte utviklingsområder er masterkompetanse absolutt nødvendig. Spesielt gjelder dette innen totalutnyttelse av matressursene.

LES OGSÅ: Her er noen av landets mest fornøyde studenter

- Trygg mat, nyskaping og lønnsomhet i matindustrien, samt optimal utnyttelse av våre globale matressurser blir viktige punkter for denne mastergraden, sier Falch.

Økt press på land- og matjord, klimakrise og energimangel vil redusere jordas evne til å produsere nok mat på landjorda, ifølge instituttet. Resultatet er at verdens behov for proteiner i større grad må fremstilles fra havet.

Større teknologifokus

For å være kvalifisert må man ha bachelorgrad innen matteknologi, kjemi- eller bioingeniør, bioteknologi eller tilsvarende. På sikt er det også ønskelig at maskiningeniører skal være kvalifisert etter å ha gjennomgått et forkurs om matteknologi.

Mastergraden blir den første av sitt slag, selv om det finnes lignende studier på for eksempel Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Men NTNU-studiet har større teknologifokus enn de matrelaterte studiene som finnes i Norge i dag.

Et av punktene der matteknologistudentene skårer høyest i Studiebarometeret er "relevant for aktuelle yrkesområder". Her gir studentene hele 4,8 av 5 poeng.

- Både bransjen og Sintef har vært tungt inne i planleggingen av denne mastergraden. Vi har en professor II fra Sintef og en professor II fra Universitetet i København som skal være med og undervise, sier Falch.

Flytter etter et halvt år

De ferske studentene får bare et halvt år i instituttets gamle lokaler på Tunga, for ved nyttår flytter matteknologistudentene inn i det nye teknologibygget på Kalvskinnet.

Planleggingen av det nye studieprogrammet har pågått lenge. Styret ved Høgskolen i Sør-Trøndelag vedtok i 2014 å søke om akkreditering av et mastergradstudium i mat og teknologi. Søknaden ble sendt i fjor høst, og Nokut ba om tilleggsopplysninger i desember. Dermed pågikk saken til fusjonen med NTNU ble gjennomført ved nyttår, og det var nye NTNU som svarte Nokut.

I februar konkluderte Nokut med at vilkårene for deres forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten var oppfylt, og at de derfor kunne anbefale akkreditering av mastergradsstudium i mat og teknologi.

Fremtidens mat

NTNU har status som selvakkrediterende institusjon og trenger dermed ikke å søke akkreditering av Nokut. Det er NTNU-styret selv som bestemmer, og universitetets studieforskrift sier at opprettelse og nedleggelse av studieprogram med mer enn 60 studiepoeng skal vedtas av NTNU-styret.

Selv om NTNU-styret formelt sett ikke har vedtatt å opprette studieprogrammet ennå, er det allerede mulig å søke om plass.

"Med en masterutdanning i mat og teknologi kan du bidra til å sikre fremtidens mat for verdens befolkning, og bidra til å oppfylle Norges mål om å bli «Verdens fremste sjømatnasjon»", heter det på NTNUs nettsider.