Iranersaken:

- Det er større sjanse for å få oppholdstillatelse nå

Advokat Brynjulf Risnes sier han har fått signaler om at det er lettere for iranske studenter og stipendiater å få oppholdstillatelse etter endringer i internasjonalt regelverk. Nå skal saken snart opp for retten igjen.

Advokatene Johannes Hafsahl og Brynjulf Risnes representerte de to iranske NTNU-stipendiatene som saksøkte norske myndigheter i fjor sommer. I juni skal saken opp i Borgarting lagmannsrett.

- Jeg er som alltid håpefull angående rettssaken. Den forrige dommen var feil, og jeg håper det kommer en rettferdig avgjørelse denne gangen, skriver Hamideh Kaffash i en epost til UA.

Sammen med Shahin Akbarnejad tapte hun søksmålet mot Utlendingsnemda i Oslo tingrett i fjor sommer, men det ble tidlig varslet at saken ville bli anket.

Vil ikke søke på nytt

De to iranske NTNU-stipendiatenes advokat, Brynjulf Risnes, er i ferd med å forberede saken som skal opp i Borgarting lagmannsrett 21. juni og fire dager fremover. Han forteller at han har fått signaler om at det vil være lettere for iranske studenter og stipendiater å få oppholdstillatelse nå enn det var for få måneder siden. Årsaken er at en rekke internasjonale sanksjoner mot Iran er opphevet etter at det internasjonale atomenergibyrået IAEA i januar rapporterte at Iran har oppfylt sine innledende forpliktelser i avtalen om landets atomprogram.

- På grunn av endringene i regelverket er det vesentlig større sjanse for at de hadde fått oppholdstillatelse i dag, sier Risnes.

- Hva om de søker på nytt nå?

- Det er en mulighet, men nå er det så kort tid til rettssaken at vi ønsker å gjennomføre den. Det både snakk om en prinsipiell side her, ved at vi fortsatt mener at de skulle ha fått tillatelse i utgangspunktet, og at om de søker nå vil det ta lang tid med behandling av søknadene, sier Risnes.

Om det ikke skulle gå hennes vei i lagmannsretten, ser ikke Kaffash for seg at det blir aktuelt å søke om oppholdstillatelse på nytt, selv om det kan være større sjanse for å få opphold nå.

- Det kommer ikke til å skje. Hvis vi taper saken, vil ikke et land med et slikt urettferdig rettssystem være noe for meg.

LES OGSÅ: Iranske stipendiater klar for ny runde i retten

Krever beklagelse og økonomisk kompensasjon

Støttegruppen Stop Educational Discrimination Against Iranians (SEDAI) har nylig lagt ut en tekst på Facebook der de hevder å ha blitt kontaktet av Regjeringsadvokaten med en oppfordring om å søke opphold på nytt, og at en slik søknad mest sannsynlig vil bli godkjent. De omtaler dette som et slags forlik med forslag om at de kan trekke søksmålet.

- Dette er en god utvikling, men ikke godt nok, heter det i teksten som Kaffash opplyser at hun har vært med på å utforme.

Advokat Risnes sier det ikke har kommet noen offisielle uttalelser på at det blir lettere å få innvilget søknader nå.

Videre i teksten som ble publisert på Facebook, listes det opp en rekke krav. Dette inkluderer blant annet at PST gir en klar uttalelse om at restriksjonene mot iranske studenter ikke lenger gjelder, og at iranerne har samme rettigheter som alle andre utenlandske søkere. De foreslår at dette skjer gjennom en pressekonferanse eller en pressemelding. SEDAI krever også Kunnskapsdepartementet opplyser om dette i et brev til alle institusjoner for høyere utdanning og forskning i Norge.

Videre krever SEDAI at Utlendingsnemda omgjør sine vedtak om oppholdstillatelse for Kaffash og Akbarnejad, og at de to NTNU-stipendiatene får arbeids- og oppholdstillatelse.

De krever også en engangskompensasjon på 500 000 kroner hver til de to stipendiatene for økonomisk tap.

Det fjerde og siste kravet er et brev fra norske myndigheter til alle iranske stipendiater, der de beklager diskrimineringen iranerne føler seg utsatt for.

Vil ha ny runde om grunnforskning

Risnes varsler en ny runde om grunnforskning når saken skal opp i lagmannsretten. Advokatene som representerer iranerne, ble overrasket over at retten ikke tok forklaringene om at NTNU-stipendiatene drev med grunnforskning til følge. De to NTNU-professorene Merete Tangstad og Ragnhild Aune, som også var de to iranernes veiledere, vitnet i retten og forklarte at de mente det var snakk om grunnforskning. Hadde retten vært enig i dette, ville det ha stilt saken i et annet lys, for grunnforskning omfattes ikke av sanksjonene.

- Vi synes ikke retten tok innover seg hvor prinsipielt viktig det er at det ikke skal gjøres inngrep mot grunnforskningen. Vi mener vi har ny bevisførsel som underbygger dette, sier Risnes.

Forbud mot overføring av sensitiv teknologi

Både Kaffash og Akbarnejad har eller hadde metallurgi som overordnet fagfelt på NTNU. Kaffash forsker på om bruk av naturgass i produksjon av ferromangan kan redusere CO2-utslipp, mens Akbarnejad forsker på filtrering av aluminium. Begge disse feltene vil ha betydning for Irans forsyningssikkerhet, ifølge dommen fra Oslo tingrett.

I retten fortalte seksjonsleder Arne Christian Haugstøyl i PST at sanksjonene mot Iran har ført til at landet i større grad trenger egen metallurgisk kompetanse på doktorgradsnivå for å komme videre med sitt atomprogram.

De to NTNU-stipendiatene ble nektet opphold i Norge på grunnlag av utlendingsforskriftens paragraf 6-35, første ledd. Den omhandler blant annet forbud mot overføring av sensitiv teknologi til Iran.

Da UA snakket med advokat Johannes Hafsahl da det ble klart at saken skal opp i lagmannsretten hadde han et håp om at saken vil få et annet utfall på grunn av at det er flere dommere i lagmannsretten.

- Det er voldsomt mye informasjon i denne saken, og det kan være positivt at mer enn én dommer setter seg inn i den, sa Hafsahl.

UAS DEKNING AV RETTSSAKEN:

LES OGSÅ: Tapte søksmålet mot staten
LES OGSÅ: Dette handler de hemmelige bevisene om