- Jeg var ikke farlig før, og jeg er ikke farlig nå

Hamideh Kaffash er tilbake på NTNU. Aller helst vil hun bare konsentrere seg om forskningen, men hun står klar til å hjelpe iranske studenter i trøbbel med norske myndigheter.

Hamideh Kaffash har fått oppholdstillatelse og ny NTNU-kontrakt.

- Jeg er den samme Hamideh som før. Jeg var ikke farlig før, og jeg er ikke farlig nå.

Hamideh Kaffash har en annen utstråling enn da hun måtte forlate NTNU og Norge i 2014 grunnet fare for ulovlig kunnskapsoverføring. Haka er løftet og skuldrene senket.

Ny NTNU-kontrakt

To uker før ankesaken der de iranske NTNU-stipendiatene Hamideh Kaffash og Shahin Akbarnejad skulle møte Utlendingsnemda i retten, kom beskjeden om at de fikk oppholdstillatelse.

Nå er Kaffash tilbake i Trondheim og har en ny stipendiatkontrakt fra NTNU etter å ha kjempet mot PST og Utlendingsnemda i to år. Etter at EU lettet sanksjonene mot Iran tidligere i år, fulgte Norge etter og Kaffash fikk oppholdstillatelse.

LES OGSÅ: Kontrollen av studenter og forskere fra Iran er endret

Nå starter hun på et nytt ferromanganprosjekt ved NTNUs institutt for materialteknologi med samme veileder som før, men da hun fikk beskjeden om at oppholdstillatelsen var i boks, var ikke Kaffash umiddelbart sikker på at hun skulle reise tilbake til Norge.

Etter at hun måtte forlate landet fikk nemlig 32-åringen jobb for et datterselskap av bilprodusenten Iran Khodro. Kaffash forteller at hun ble forfremmet etter et år i jobben som innkjøper av karosseriplater, og at hun har fått permisjon for å fullføre doktorgraden i Trondheim.

Vil være et bevis på at PST tok feil

- Jeg hadde det bra i Iran, og jobbet med doktograden min på universitetet i Teheran. Det var en vanskelig avgjørelse å dra tilbake til Norge, men jeg vil være her som et bevis på at PST tok feil, og jeg tror det er bra for andre iranske studenter i fremtiden. Nå som jeg er tilbake uten alt stress og komplikasjoner ser jeg hvor vakkert Norge er, sier Kaffash.

Da hun reiste fra Teheran i slutten av juli låste hun og ektemannen døra, uten å selge eller leie ut, for Kaffash skal tilbake etter 30 måneders doktorgradsarbeid i Trondheim.

Det var tidligere i år at loven ble endret etter at EU lettet sine sanksjoner. Kaffash tror kampen hun og Shahin har ført mot myndighetene har vært med på å sørge for at lovendringen kom veldig raskt.

Fortsatt vet hun ikke hva de hemmelige bevisene handler om.

LES OGSÅ: - Dette vil gjøre det lettere for iranere som vil søke seg til NTNU

Klar for å hjelpe andre iranere

- Jeg har hørt om mange iranere som har fått oppholdstillatelse de siste månedene, og ingen tilfeller der noen har fått samme behandling som meg og Shahin. Men om noe slikt skjer igjen, vet vi hvordan rettssystemet fungerer, og jeg vil hjelpe dem. Advokaten vår, Brynjulf Risnes, er også godt kjent med denne problematikken nå, og kan hjelpe andre iranere i samme situasjon som oss, sier Kaffash.

Hun ønsket aldri all oppmerksomheten kampen om oppholdstillatelse har medført, men sier den sterke rettferdighetssansen er noe hun har hatt siden barndommen.

- Jeg er ingen politiker, bare en student som er veldig opptatt av rettferdighet. Det har jeg vært hele livet. Nå ser jeg fram til bare kunne konsentrere meg om forskningen, sier hun.

BAKGRUNN:
LES OGSÅ: 54 personer fanget av spionfilter