«Det er ikke så viktig å få seg en kjæreste»

Møt opp på studiene, men nyt også livet underveis. Komiker Else Kåss Furuseth gir råd til ferske studenter.

Else Kåss Furuseth har selv vært student, og anbefaler en blanding av fag og fest.
Publisert
Else Kåss Furuseth fikk latteren fram hos nervøse studenter da hun var konferansier under onsdagens immatrikulering ved NTNU i Ålesund

Alle skal ha en bit av komikeren Else. Rett etter gårsdagens immatrikulering ved NTNU i Ålesund, svermer de rundt henne. Studenter som vil ta en selfie. Voksne menn i dress og slips likedan. Hun smiler blidt og er med på moroa. Tar pågangen på strak arm.

Når UA intervjuer henne, er hun nettopp ferdig med jobben som konferansier.

Hun har tøyset med rektor og har gjort narr av seg selv: hvor lite smart hun er og hvor tjukk hun er. Og hun har fått studentene til å le med sine rappkjefta kommentarer.

- NTNU er noe for seg selv

Nå sitter vi på kantina i Ålesund kunnskapspark. Hun skal få seg noe å spise før hun tar flyet hjemover til Oslo. Overalt får hun skryt for dagens jobb som konferansier. Selv har hun aldri studert i Ålesund, men har hatt forestillinger i byen. Også sunnmøringene gikk mann av huse for å se «Kondolerer».

Hun var så vidt innom Blindern, men tok sin primære utdanning hos Westerdals i Oslo. Deretter kom hun til Trondheim og NRK P3, hvor hun jobbet i noen år.

- Jeg studerte aldri i Trondheim, men vi fikk likevel smaken av studentmiljøet. NTNU er noe for seg selv med måten de setter sitt preg på byen. Vi fikk en følelse av at det var der vi skulle vært. Det var som en festival. Jeg gikk opp 8 kilo på en måned, så koselig var det i Trondheim, spøker hun.

Ber studentene møte opp

- Hvordan synes du det var å stå på scenen og se på de nye studentene ved NTNU i Ålesund?

- Jeg ble nervøs av å se på dem. De virket så spente. Men jeg er veldig misunnelig på de dagene de har foran seg nå.

Furuseth forteller at hun som student bevilget seg vel mye frihet. Derfor er altså rådet hennes til ferske studenter:

- Møt opp! Dere må bli med på alt som skjer. Jeg angrer på at jeg ikke ble med på kollokviene da jeg studerte, sier hun.

- Både rektor og statsråd Elisabeth Aspaker snakket om ensomhet i sine taler. Har du opplevd å være ensom student?

- Jeg husker fra Blindern med tusenvis av nye fjes. Det hadde vært fint å si ha det til noen når vi gikk hjem. Studietida er så viktig. De jeg studerte sammen med, er de jeg er bestevenner med i dag, sier hun.

Hun skjønner godt at det må være tøft å flytte til et nytt sted og bo alene.

- Men i dag har de i det minste mobil. Jeg måtte finne en telefonkiosk da jeg skulle ringe hjem til Jessheim og ga beskjed om at jeg angrer og vil slutte, ler hun.

Lov å skeie ut

I tillegg til oppfordringa om å møte opp på campus og få med seg hva som skjer faglig, har hun også et litt mer utagerende forslag:

- Det er lov å feste og ha det gøy. Studentene må tillate seg å leve litt. Når dere er ferdige med studiene, skal dere jobbe i hundre år – så nyt studentlivet underveis

Og helt på tampen kommer enda et råd:

- Det er ikke så viktig å få seg en kjæreste. I en alder av 36 år har jeg heller ingen kjæreste. Det går helt fint, forsikrer hun.