Fyllekjører kan slippe fengsel på grunn av studier

21-åringen hadde 2,41 i promille og kjørte for fort i 50-sone, men slipper å sone en eneste dag i fengsel, fordi han er student.

Høy promille, for høy fart og påkjøring av skilt. Straff: fotlenke og bot. (illustrasjonsfoto).

Den 21-år gamle studenten innrømmet i Stavanger tingrett både at han hadde kjørt i alkoholpåvirket tilstand og at han hadde kjørt for fort, ifølge Stavanger Aftenblad.

Han ble fotografert i en automatisk trafikkontroll på Revheim i Stavanger i juli i år da han kjørte i 88 kilometer i timen i 50-sonen.

Dommen legger skjerpende vekt på mannens høye promille og at han under kjøringen var borti kantstein og kjørte over et skilt. Dermed ble straffen 32 dagers fengsel, men videre i dommen står det at retten anbefaler at fengselsstraffen sones ved bruk av fotlenke, «da siktede er fulltidsstudent og vil få avbrudd i studiene dersom han må inn til soning».

Nå skal Kriminalomsorgen avgjøre om studenten er egnet til å gjennomføre straffen med fotlenke.

Studenten må også betale 12.500 kroner i bot og får ikke kjøre bil de neste to årene.