Visma vil heller rekruttere studenter fra NTNU enn fra Handelshøyskolen

Mens firmaet før rekrutterte studenter fra Norges Handelshøyskole, er det nå mer interessert i å ansette studenter fra NTNU eller KTH i Stockholm.

- Bakvendt at du lærte mer om programmering og softwareteknikk ved NHH for 30 år siden, sier Øystein Moan, konsernsjef i Visma.

Økonomistudentene ved NHH ønsker seg mer teknologi inn i utdanninga, og kritiserer NHH for at de for noen år siden gjorde kurset i databehandling mindre omfattende enn tidligere.

- Det vi lærer på NHH nå, er det vi trengte for ti år siden. Vi trenger å lære det vi må vite om ti år. Da er teknologiferdigheter helt essensielt, sier NHH-student Margit Abel Grape til Dagens Næringsliv.

Grape er, ifølge Dagens Næringsliv, skuffet over at skolen ikke gir studentene større mulighet til å fordype seg i teknologifag som en del av utdanningen. Hun mener det er slik kunnskap næringslivet etterspør.

Fram til 2011 kunne studentene velge IT som valgfag. Faget ble lagt ned. I dag tilbyr skolen ett obligatorisk IT-kurs på 7,5 studiepoeng på bachelornivå, mens masterstudentene kan ta programmering som valgfag og få 7,5 studiepoeng.

Dette er altfor dårlig, mener Margit Abel Grape. En studentundersøkelse viser også at 72 prosent av studentene som deltok, oppga at de var misfornøyde med teknologitilbudet.

Visma henter kandidater fra NTNU

Konsernsjef Øystein Moan i programvareselskapet Visma er også bekymret. Ifølge studentavisa K7 Bulletin besøkte han skolen i høst og sa da at Handelshøyskolen er iferd med å miste sin posisjon som landets ledende businesskole.

- Du lærte mer programmering og softwareteknikk på NHH for 30 år siden enn du gjør nå. Det er bakvendt, sier Moan til avisa.

Mens NHH tidligere var den viktigste rekrutteringsplattformen, foretrekker Visma-sjefen å hente kandidater med industriell økonomibakgrunn fra NTNU eller Den kongelige tekniske høyskolen (KTH) i Stockholm.

Rektor ved NHH, Frøystein Gjesdal sier at de tar meldingene fra næringsliv og studenter til seg, og at skolen allerede er i gang med å gi et bedre tilbud.