Ledelsen lover å lytte til arkitektstudentene

- Jeg skjønner frustrasjonen til studentene, sier Fredrik Shetelig, som er dekan ved Fakultet for arkitektur og billedkunst.
Studentene slår i bordet overfor dekan Fredrik Shetelig. - Jeg forstår godt at de er utålmodige og skrur opp volumet til 11, sier han. (Foto: Frida H. Gullestad)

Studentene slår i bordet overfor dekan Fredrik Shetelig. - Jeg forstår godt at de er utålmodige og skrur opp volumet til 11, sier han. Foto: Frida H. Gullestad

Nå varsler han flere tiltak for å komme studentene i møte.

Universitetsavisa intervjuet i forrige uke masterstudent Alice Lødemel Sandberg, som i Tidsskriftet A leverer en ramsalt kritikk av undervisningstilbudet på masternivå.

I kronikken «NTNU driter i morgendagens arkitekter» skriver hun: Vi er lei av dårlige kurs, dårlig tilrettelegging, dårlig planlegging, dårlig informasjon, dårlige ressurser. Men det driter vel NTNU i.»

Sandberg hevdet overfor UA at ledelsen prioriterer å ansette folk som driver med forskning framfor undervisning, og at hun savner undervisere som har erfaring som prosjekterende arkitekter.

LES OGSÅ: Arkitektstudentene mener undervisninga er for dårlig

Tilbyr et ekstra kurs

Det er særlig profilen til de seks masterkursene ved fakultetet hun er kritisk til:

«Det som ikke er greit er å sette opp seks kurs, hvor to har slitt med søkertallet i flere år, tre handler om å bygge fullskala og to baserer seg på eksperimentelle læringsmetoder. Kun ett prosjekteringsfag tilbyr NTNU studentene sine til våren, barnehage. Studentene har mageknip for å ikke få det ene faget som er bra.»

Som om ikke denne kritikken var nok å fordøye: I forrige uke leverte seks studenter et opprop til Shetelig, der 230 studenter har skrevet under på at de krever å bli lyttet til. De mener blant annet at utdanning ble nedprioritert da fakultetet ansatte en professor, og at det ble gjort feil i ansettelsesprosessen.

Fredrik Shetelig sier til Universitetsavisa at fakultetet nå som et strakstiltak vil tilby et ekstra prosjekteringskurs med professor Fredrik Lund. I tillegg vil de fortsette det langsiktige arbeidet med å forbedre arkitektstudiet basert på en ekstern evalueringsrapport i 2015. I denne rapporten kommer det fram ros, men også svært kritiske kommentarer. Dessuten skal prosedyrene i ansettelsessaker forbedres.

Dekanen hadde også et møte med studenttillitsvalgte og andre interesserte studenter sist torsdag, og vil i tillegg arrangere et allmøte med studentene i neste uke.

- Ok at studentene er utålmodige

- Slik jeg forstår kritikken til Sandberg, handler den om at vi har for smal profil på masterkurstilbudene. Mange har ønsket å bryne seg på en kompleks prosjekteringsoppgave og å ha denne som hovedfokus. Vi har hatt få kurs av denne typen de siste årene, sier Shetelig.

Tilbudet til våren har vært ett prosjekteringskurs, ett byplankurs og fire mer spesialiserte prosjekteringskurs: To kurs med live studio-metodikk, et kurs om skapende prosesser og et kurs om nullutslippsbygg.

- Jeg kan forstå at de som vil bli drillet på ren prosjektering uten spesialtematikk synes det blir for tynt, sier han.

Nå får altså masterstudentene et sjuende kurs – i prosjektering.

- Den kritikken Sandberg og de 230 studentene målbærer, er veldig krass. Hvorfor måtte studentene ta fram megafonen for å bli hørt?

- Vårt tempo på endring tar tid. Vi har hatt en ekstern evaluering og legger opp til et revidert rammeverk for hele arkitektutdanninga. Der vil vi ta hensyn til kritikken. Men det er klart, studentene har to år på seg til å endre tilbudet på masterkursene. Da skjønner jeg godt at de er utålmodige og skrur opp volumet på 11. Det er helt ok, sier Shetelig.

Og føyer til:

- Studentene er jo representert i ledergruppen ved fakultetet og i fakultetsstyret. Jeg ville også sett det som nyttig om studentene hadde fremmet dette som sak i disse foraene.

LES OGSÅ: Advarer mot fargeløs samling av campus

Bra miks av ansatte

Sandberg har i sin kronikk også et utfall mot «Live Studio». Dette er prosjekter som tar utgangspunkt i faktiske problemstillinger, og som er utviklet sammen med eksterne partnere. De kan være bygge- eller planleggingsprosjekter:

«Vi går ikke på universitetet for å bli god til å snekre!, skriver hun.

Shetelig synes ikke denne kritikken treffer.

- «Live Studio» handler ikke om å snekre. Kursene handler om å gi en prosessuell og etisk dybdelæring, der studentene har fått innsikt i hvordan de realiserer prosjekt fra A til Å og ikke kun om å holde i en hammer. Dette innebærer mye læring om å skape arkitektur gjennom helhetlige byggeprosesser med myndighetskontakt, logistikk, økonomi, brukermedvirkning. Alt dette bidrar til en profesjonalisering av arkitekten.

Han sier det er viktig med et mangfoldig tilbud av kurs:

- Dette er jo ingen yrkesskole, der man kun skal drille seg til å være en produsent i bransjen. Arkitektens rolle er også knyttet til evnen til å navigere i kompleksitet og til å skape helhetlig form som dekker alle behov, sier han.

Dekanen er uenig i at fakultetet legger for tung vekt på forskning framfor undervisning. Han vil ikke være med på at det er en konflikt mellom forskning og prosjektering. Han synes også det er en bra miks av ansatte. Det er hard core forskere og ingeniører. Det er arkitekter, kunstnere og ingeniører som både skaper og forsker, og det er dem som først og fremst er prosjekterende arkitekter.

- Det jeg er enig med studentene i, er at det ikke helt kommer i nærkontakt med forskningen. Her er vi for dårlige til å få fram at også undervisninga er forskningsbasert. Underlaget for undervisninga vår er jo nettopp resultat av systematisk kunnskapsutvikling, enten med vitenskaplelig eller kunstnerisk metode, sier han.

LES OGSÅ: Vi vil aldri få tegne den skolen jeg drømmer om

Ikke redd for omdømmet

På møtet torsdag med de studenttillitsvalgte og andre interesserte, var det oppropet som var tema. Fredrik Shetelig sier det var fint å møte studentene. Han ser at prosedyrene for rekruttering av undervisere kan forbedres, og at dette er noe fakultetet vil arbeide kontinuerlig med.

- Går det kraftig utover omdømmet til arkitektutdanninga i Trondheim at masterstudentene er så misfornøyde med undervisninga?

- Nei, vi skal ha en frisk debatt og omdømmet blir ikke skadelidende av at vi får kritikk. Det er en krevende arbeidsform å jobbe med kritikk og det å kritisere hverandre på en konstruktiv måte. Omdømmet vårt blir styrket av at vi jobber i et kritisk landskap, avslutter han.

LES OGSÅ: Klart råd til NTNU om ikke å bygge ut i Høyskoleparken

LES OGSÅ: Slakt av åpent landskap ble liggende i skuffa

LES OGSÅ: Høring: Samlet campus bør tilby faglærere egne kontor

- NTNU gir blanke i om den kunnskapen de gir oss, gjør oss til gode arkitekter, mener Alice Lødemel Sandberg. Hun er masterstudent ved Fakultet for arkitektur og billedkunst
(Foto: A-lab AS)

- NTNU gir blanke i om den kunnskapen de gir oss, gjør oss til gode arkitekter, mener Alice Lødemel Sandberg. Hun er masterstudent ved Fakultet for arkitektur og billedkunst Foto: A-lab AS

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

U5-møtet:

- Hensikten er ikke å stå enige utad

NTNU-rektor Gunnar Bovim avviser at U5-toppene avgjør viktige saker på kammerset.

Ingen avklaring om avissamarbeid

NTNU og UiO er ikkje klare for å gå inn i samarbeid om nasjonal universitetsavis. Rektor ved UiB, Dag Rune Olsen ser igjen mot Khrono og OsloMet.

Ytring:

Quo vadis - NTNUs nye campus ?

Merete Kvidal og Bjarne Foss gir til beste en statusoppdatering på campusprosjektet i dette innlegget.

Vet ikke hvor de skal henvende seg dersom kollegaen fusker

Bare åtte prosent av norske forskere mener de har god kjennskap til hva de skulle gjøre dersom de oppdaget at kollegaen drev med forskningsfusk.