Studenttinget ønsker at NTNU bygger i sentrum

Studenttinget støtter formannskapet og mener NTNU bør satse på Midtbyen.

Vil ha NTNU i byen: - Vi er også motstander av å bygge ned eksisterende grøntareal, sier Marte Øien, leder i Studenttinget.

I ei pressemelding skriver Studenttinget at de ønsker innspillet fra formannskapet i Trondheim kommune velkommen:

"Formannskapet i Trondheim kommune har med overveldende flertall sendt et sterkt signal til NTNU om at nye campusbygg bør komme innenfor elveslyngen."

- Vi må ha en campus som fremmer byintegrering, sier leder av Studenttinget, Marte Øien.

LES OGSÅ: Politikerne og NTNU skiller lag om campussamling

Ta vare på grøntareal

Hun peker på at Studenttinget har vedtatt et campuspolitiske manifest, der de mener NTNU skal være synlige i bybildet, med åpne og sentralt plasserte arealer.

- Vi er også motstander av å bygge ned eksisterende grøntareal, understreker Øien i pressemeldinga - og legger til:

- Det er viktig å tenke på at et bygg ikke bare trenger å ha ett formål, man bør derfor se på muligheter for flerbruk. Eksempelvis med butikker, bolig, trening og læringsareal i samme bygg, da får man et urbant og levende campus døgnet rundt. Dette kan være med å gjøre NTNU til en enda viktigere møteplass.

I pressemeldinga viser Studenttingets leder også til et innlegg i Universitetsavisa i fjor av studentpolitiker Kristian Sjøli. Da argumenterte han for at det vil være fornuftig å satse på Kalvskinnet.

- Vi mener fortsatt at man bør se på om noe av det som skal bygges nytt kan komme på Kalvskinnet. Vi er glade for at NTNU går inn for å beholde bygningsmassen på Kalvskinnet på mellomlang sikt, men mener det ville være mer fornuftig å bygge mer på Kalvskinnet fremfor å bygge ned grøntarealer, sier Studenttingets leder Marte Øien.