Live-illustrerte forelesning:

Som elev tegnet Ståle alltid notatene

Institutt for lærerutdanning tester nye grep for å bedre undervisningen.
Relasjonsbygging mellom lærer og elev, var temaet i forelesninga for PPU-studentene. Slik ble hovedpoengene tolket av illustratør Ståle Gerhardsen.
(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Relasjonsbygging mellom lærer og elev, var temaet i forelesninga for PPU-studentene. Slik ble hovedpoengene tolket av illustratør Ståle Gerhardsen. Foto: KRISTOFFER FURBERG

- Jeg mener vi som jobber med lærerutdanning skal være de aller beste på utdanning, akkurat som kirugene skal være de beste til å skjære i en kropp, sier Elise Farstad Djupedal ved NTNUs Institutt for lærerutdanning.

Derfor tester universitetslektoren og hennes kolleger stadig nye elementer i undervisningen. Siste påfunn var live-illustrering av en forelesning med multikunstneren Ståle Gerhardsen.

Illustratøren som analog printer

Med ryggen til rundt 100 studenter og øynene festet i et lerett på tavla, ble «notatarket» stadig mer dekket av tusjestrøk.

«Så kult!», «wow!» og «stilig!», var blant skussmålene som vanket fra en liten horde av studenter med mobilkameraer etter to ganger 45 minutter.

- Jeg har forsøkt å, så godt det lar seg gjøre, visuelt dokumentere det Elise har snakket om. Jeg visste jo ikke hva det skulle være, så jeg måtte virkelig følge med for å kunne være en slags analog printer. Jeg tegner ofte konferanser, og da går det i litt roligere tempo, men her var det en tight forelesning med punchlines og poeng på hver eneste slide. Jeg må tegne poenget hennes, og følge med på neste, så jeg henger alltid litt etter, men jeg føler jeg fikk med det viktigste.

- Og hva var det?

- Relasjonsbygging mellom lærer og elev, føler jeg var en overbyggende greie. Altså hvor mye det påvirker hverdagen til både læreren og eleven, og hvordan man kan få mest mulig ut av undervisningen.

Tegnet Johannes' åpenbaring som en blotter

Selv hadde Gerhardsen god relasjon til sine lærere, til tross for sin aversjon mot tradisjonell notatskriving. Han brukte nemlig timene til å tegne.

- Lærerne skjønte at det var slik jeg fikk med meg ting. Jeg har tegnet som notater hele livet. Da jeg tegnet på skolen var det ikke fordi jeg ikke fulgte med. Jeg var aldri god på å ta notater, men tegnet for å få med meg ting. Tegningene ga meg assosiasjoner til hva timen handlet om, så det var lettere å huske. Det første eksempelet jeg husker er da jeg leste til en kristendomsprøve jeg ikke ville ha. Da hjalp mora mi meg. Jeg syntes faget var dritkjedelig, og at alt var bare dritt, slik man ofte gjør når man er 13. Men da fant hun ut at vi skulle tegne oss gjennom øvinga. Vi tegnet Johannes' åpenbaring som en blotter. Det er så visuelt, så umiddelbart i husking. Derfor knagger jeg poenger på visuelle ting når jeg tegner, for da henger det fast lettere i hukommelsen. Da publikum lo under forelesninga var jeg opptatt av å tegne det kjapt, for da var det et øyeblikk som hadde betydning for dem, sier illustratøren.

LES OGSÅ: Alternativ undervisning uten dekning i ødemarka

Vil inspirere til å bruke andre ferdigheter

Men hva var egentlig poenget med live-illustreringen? Var det bare å lage en litt annerledes forelesning for å engasjere trøtte studenter? Nei, det ligger en litt større plan bak, ifølge Farstad Djupedal.

- Som lærer må du utvikle mange ferdigheter som ikke nødvendigvis inngår i et vanlig akademisk reportoar, altså for eksempel å lese, skrive og analysere. Som lærer må du jobbe med en god del andre ting. I alle klasserom er det en tavle, men den må du ikke nødvendigvis skrive på. Der er Ståle en ganske fin inspirasjon til å se at det faktisk er mulig å ta notater fra en hel forelesning bare ved å tegne. Dette inngår i et større prosjekt der vi prøver å få med flere ferdigheter i lærerutdanninga. Neste gang skal de for eksempel lage en digital installasjon. De fleste jobber med film, men vi håper at Ståle kanskje kan få flere på sporet av at det går an å tenke annerledes, sier universitetslektoren.

Dessuten var det et lite poeng å forsøke å gjøre noe annerledes i forelesningssituasjonen også.

- Vi prøver også å legge til rette for integrasjon, slik at studentene ikke bare blir passive mottakere.

Et eksempel på det var blant annet en mentometeravstemming via en nett-tjeneste under forelesningen.

- Denne forelesningen startet 08.15. Det er en rammefaktor som gjør det litt verre, men vi prøver å få i gang studentene til å tenke og å snakke sammen ved å ta i bruk forskjellige grep, sier Farstad Djupedal.

Studentene strømmet til tavleområdet da forelesninga var over for å ta en titt på illustrasjonene.
(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Studentene strømmet til tavleområdet da forelesninga var over for å ta en titt på illustrasjonene. Foto: KRISTOFFER FURBERG

Illustreringen av forelesninga var ment som en inspirasjon til å tenke nytt rundt undervisning og læring, ifølge universitetslektor Elise Farstad Djupedal.
(Foto: KRISTOFFER FURBERG)

Illustreringen av forelesninga var ment som en inspirasjon til å tenke nytt rundt undervisning og læring, ifølge universitetslektor Elise Farstad Djupedal. Foto: KRISTOFFER FURBERG

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Sensurfrist:

Stend det verkeleg so bra til?

Studentane må være bra nøgde med studieprogrammet sitt når det er sensurfristen som opptek dei, skriv Lars Lundheim i denne ytringen.

Rektor ved Nord avgår:

- Valgte selv å gå av

Bjørn Olsen varslet fredag ettermiddag at han fratrer som rektor ved Nord universitet. Han går av på dagen, og han går etter eget ønske.

Ny regjeringsplattform:

Vil øke investeringene i universitetene

Dette lover regjeringen å gjøre for å styrke utdanning og forskning.

Hydros konsernsjef:

Hva jeg lærte av Alunorte-krisen

Ting kan plutselig endre seg. En stor institusjon som har gått i dypt engasjement i et land et helt annet sted i verden, kan plutselig få det vanskelig. Bare spør Svein Richard Brandtzæg. Hva kan NTNU lære av Norsk Hydros erfaring fra Brasil?