Studenter tar opp forbrukslån for å betale utgifter

En ny undersøkelse viser at over 70 000 studenter har søkt om forbrukslån for å få betalt sine utgifter. Norsk studentorganisasjon mener studiestøtten må økes.

Studiestøtten må økes, mener leder for Norsk studentorganisasjon Marianne andenæs. Her i passiar med den som sitter på pengesekken, finansminister Siv Jensen. Bildet er tatt under regjeringens toppkonferanse om forskning og utdanning ved månedsskiftet.

Undersøkelsen viser at 28 prosent av norske studenter har tatt forbrukslån eller benyttet kredittkort for å betale basisutgifter som mat, bolig og helsetjenester. Undersøkelsen er gjennomført av Sentio på oppdrag fra Norsk studentorganisasjon (NSO) som mener at tallene underbygger kravet om økt studiestøtte.

– Vi er bekymret for utviklingen, og vi beveger oss i en farlig retning når studentene må benytte seg av forbrukslån og kredittkort for å dekke basisutgifter, mener NSO-leder Marianne Andenæs.

LES OGSÅ Studiebarometeret 2016: Lite internasjonalisering

LES OGSÅ Studiebarometeret 2015: Misnøye gir endringer

Tirsdag startet regjeringens budsjettkonferanse hvor store deler av statsbudsjettet for 2018 vil spikres, og Andenæs mener regjeringen må ta til seg disse tallene.

– Nå kan Erna Solberg og regjeringen vise at de tar studentenes økonomiske situasjon på alvor og innfri kravet fra et enstemmig Storting om å øke studiestøtten i lengde og omfang. En forutsigbar og stabil studentøkonomi bidrar til at studentene vil kunne fokusere på studiene, sier Andenæs.

Hun peker på at regjeringen har vist en stor vilje til å satse på høyere utdanning, blant annet gjennom stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet» og ved å innføre opptrappingen til 11 måneder studiestøtte.

– Vi ber sammen med ungdomspartiene og flere samarbeidsorganisasjoner om at regjeringen i deres siste budsjett innfrir ungdomskravet, avslutter hun.