Samordna opptak:

Her kan du se hvilke universiteter som øker mest

Torsdag ble søkertallene for høyere utdanning for 2017 offentliggjort.

Nord Universitet troner på toppen med en økning fra 4 622 til 5 301 søkere i 2017. Bildet er fra skuespillerutdanningen ved universitetet.

NTNU må med sin ene prosent i økning i søkertall for 2017 se seg slått av de fleste andre universitetene i landet.

For mens NTNU gikk fra 22 776 søkere i 2016 til 22 993 i år er det Nord Universitet som troner på toppen med en økning fra 4 622 til 5 301 søkere i 2017, en økning på hele 15 prosent.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: Studentene er mer opptatt av jobb og lønn enn tidligere

To nordnorske på topp tre

På andreplass finner vi Universitetet i Bergen. Der er det 735 flere førstevalgssøkere i år enn i fjor, noe som betyr en økning på åtte prosent.

Det andre nord-norske universitetet kommer på tredjeplass på listen over prosentvis økning i førstevalgssøkere. Tromsø kan notere seg en økning på syv prosent, etter at 478 flere studenter søkte seg dit i år enn i fjor.

Ett universitet med nedgang

Ser en videre nedover listen har en Universitetet i Oslo med en økning på fire prosent til 18 481 søkere, og Universitetet i Agder med en økning på to prosent. NTNU kommer først på sjetteplass blant universitetene med sin økning på en prosent. Men til tross for plasseringen på denne listen utgjør NTNUs 22 993 søkere nesten en femtedel av det totale søkertallet.

Det er likevel langt foran Universitetet i Stavanger som har en nedgang i antall førstevalgssøkere, som eneste universitet. Det er 167 personer færre som har Vestlandsuniversitetet på førsteplass enn tidligere, noe som gir en nedgang på tre prosent.

Av høyskolene kan Høgskolen i Oslo og Akershus, som landets største høyskole, notere seg 163 færre førstevalgssøkere enn i fjor, noe som gir en nedgang på en prosent.