Trøndelagsdagen:

- Vi favner mye bredere enn andre karrieredager og bedriftspresentasjoner

Rundt 80 arbeidsgivere er klare til å vise seg frem for potensielle arbeidstakere.

Kenneth Stoltz(t.v.) og Jomar Sæterøy Maridal brukte onsdagen på å få ut siste rest av informasjon på Gløshaugen.

- I starten hadde jeg med Troika ut på stand. Det var ikke så populært. Det ble vel feil aldersgruppe. Da jeg tok med Crispo og Stratos forsvant alt med en gang, sier Jomar Sæterøy Maridal, prosjektkoordinator for Trøndelagsdagen.

Studenten har reist Midt-Norge rundt for å reklamere for dagen hvor arbeidsgivere fra begge trøndelagsfylkene, samt Surnadal, Sunndal og Kristiansund, kappes om å komme i kontakt med studenter og nyutdannede i Trondheim. Arrangementet er i regi av Næringsforeningen i trondheimsregionen (Nitr) og arrangeres torsdag for sjette gang. Det er forventet at rundt 1500 studenter og nyutdannede tar turen innom arrangementet hvor rundt 80 arbeidsgivere er fordelt på snaut 50 stands.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: - Elevene er mer opptatt av lønn enn tidligere
LES OGSÅ: Visma vil heller rekruttere fra NTNU enn Norges Handelshøyskole

Favner bredt

- En av de tingene som skiller oss fra endel andre karrieredager og bedriftspresentasjoner er at vi favner mye bredere. Hos oss er små og store bedrifter fra hele Midt-Norge representert, inkludert kommunene som jo selv er den største arbeidsgiveren, sier Kenneth Stoltz, kommunikasjonsansvarlig i Nitr.

Å snakke direkte med studentene sier Stoltz er et resultat av at de ikke kan stole på at Facebook fanger oppmerksomheten til nok folk, og Maridal bekrefter at en mer hands-on tilnærming gjør underverker.

- Det var flere ganger jeg snakket med studenter som ikke engang hadde tenkt tanken på at de skulle begynne å lete etter jobb, men da de gikk fra standen vår igjen var det det som var samtaletemaet. I tillegg var det viktig for oss å være på alle campus slik at alle føler seg inkludert, sier han.

LES OGSÅ: Realister sliter mer med å få jobb enn ingeniører

Lek og moro

Og det at de har dratt ut for å møte studentene ansikt til ansikt er ikke den eneste nyvinningen for året. Tidligere har Trøndelagsdagen foregått på Clarion Brattøra, men i år flytter de til Scandic Lerkendal. En av årsakene er for å komme seg nærmere campusene, og byttet har også gitt dem muligheten til å teste ut en ny gimmick.

- Vi skal ha heispitch for første gang. Heisturen til toppen av Scandic Lerkendal er den lengste i byen med sine 33 sekunder. Vi har leid heisen i en time, og blant andre Sparebank1 Midt-Norge har sagt ja til å være med. De har til og med trent på forhånd, sier Stoltz.

Idéen er enkel. På tur opp får arbeidsgiverne muligheten til å selge seg inn som et attraktivt arbeidssted. På tur ned er det de jobbsøkende sin tur til å overbevise om at de er rett person for bedriften.

- Det er en gimmick, og premien til beste pitch er en lunsj med sjefen eller omvisning i lokalene, men samtidig er det snakk om bedrifter som har ledige stillinger, så det er også en gimmick som kan bære frukter for de som er med, fortsetter han og legger til:

- Trappen tar litt lengre tid, og Rørosregionen har noen stillinger ute som fjelltrainee, så vi prøver å få dem med på en trappepitch også. Men vi får se hva det blir til. Dette er sånt vi gjør for morsomt.

- Målet er at studentene skal bli i området

I løpet av de seks årene de har arrangert dagen har de merket en endring i hvilke bransjer som stiller.

- I fjor var det endel innom som var blant de siste som hadde blitt ansatt i oljebransjen før nedturen, og som hadde mistet jobbene sine. Samtidig er det mange av selskapene i bransjen som ikke er med lengre heller. Men på den andre siden er det veldig mange bedrifter innen havbruk, endel ingeniørbedrifter og mange arbeidsgivere fra det offentlige, slik som kommunene.

- Det er mange av dem som ikke vet hvordan de skal nå frem til studentene. Det var slik jeg fikk med Kristiansund. De visste rett og slett ikke hvordan de skulle nå studentene i Trondheim, sier Maridal.

- Målet vårt er rett og slett å vise de som er i Trøndelag som studenter hvilke muligheter de har her i byen slik at de ikke bare forsvinner ut i den store verden når de er ferdigstudert. Det er viktig for oss å vise dem at det går an å få en bra jobb i et stort internasjonalt selskap, men samtidig bo og ha det godt på Malvik eller i Trondheim. Vi går sånn omtrent i null med dette, om ikke i minus. Det skal være et tilbud til studentene og de nyutdannede, avslutter Stoltz.