Linjeforeningene:

- Alle inntekter går tilbake til studentene

Linjeforeningene mener det er normalt å ta betalt for bedriftspresentasjoner og annonsering, og viser til at det de gjør både kommer næringslivet og studentene til gode.

Karrieredager er noe av det linjeforeningene bruker inntektene sine på. Bildet er fra en tidligere karrieredag ved Gløshaugen.

Mens Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) mener det er uaktuelt å betale linjeforeningene for å få hjelp til å spre informasjon om arrangementer, tar en tidligere linjeforeningsleder foreningene til forsvar og peker på at disse inntektene kommer studentene til gode. Men hvilke tanker gjør linjeforeningene selv seg om praksisen?

Abakus, linjeforeningen som ba om 2 500 kroner for å legge ut arrangementet til NiT på sine hjemmesider og i arrangementskalenderen, sier det er standard prosedyre for dem å ta betalt for å reklamere for utenforstående arrangementer.

LES OGSÅ: Prorektor ønsker dialog med linjeforeningene

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Tilbyr årelang erfaring

- På en vanlig dag kan vi som linjeforening motta flere slike henvendelser, og for å ivareta interessene til både bedrifter og studenter ser vi det som hensiktsmessig å ikke dele alt, sier Espen Sørhaug, leder for PR-komitéen i foreningen for data- og kommunikasjonsteknologi ved NTNU.

Foreningen hadde i fjor inntekter fra bedrifter på over 1,6 millioner kroner og endte året med et overskudd på over 500 000,- kroner, ifølge deres eget regnskap. For 2017 budsjetterer de med i underkant av 1,5 millioner i inntekter fra bedrifter og et overskudd på rett over 150 000 kroner.

Sørhaug forteller at det bedriftene betaler for er mange års erfaring fra foreningenes side rundt hvordan de kan skape det beste tilbudet for studentene både faglig og sosialt.

- Dette mener vi gagner både studenter og næringsliv. Abakus er en frivllig organisasjon, og alle inntektene går direkte tilbake til studentene i form av kurs, arrangementer eller materiell til linjeforeningskontoret som er åpent for alle medlemmer, sier Sørhaug.

Åpne for innspill

Den andre linjeforeningen Næringsforeningen i trondheimsregionen viste til prislister fra var Sct. Omega Broderskab. De tar mellom 1 500 og 5 000 kroner for å reklamere for et arrangement, og i 2016 dro de inn snaut 140 000 kroner gjennom å arrangere bedriftspresentasjoner.

Alexander Johansen, leder for foreningen, sier at diskusjonen rundt pris er viktig, og noe linjeforeningene tar svært seriøst.

- Vi legger ned mange tusen arbeidstimer per semester på frivillig basis. For at vi skal kunne være en så inkluderende forening som mulig forsøker vi å holde våre arrangementer gratis, eller i hvert fall rimelige nok til at alle kan delta. Det er dette pengene fra bedriftspresentasjoner og reklame for utenforstående firmaer og arrangementer går til, sier Johansen.

I likhet med Abakus-lederen mener også Johansen at mer ikke nødvendigvis er bedre når det gjelder informasjon gjennom deres kanaler.

- Om disse kanalene skal være av noen verdi er man avhengig av at den informasjonen som blir spredd her faktisk blir lest. Det er både i studentenes og annonsørenes interesse at man ikke blir overveldet av informasjon på mail og Facebook.

Omega-lederen påpeker at det er linjeforeningens mål å skape det best mulige sosiale og faglige tilbudet for sine studenter og samarbeidspartnere.

- Det er beklagelig om enkelte aktører føler at vårt tilbud ikke er godt nok, så innspill tas imot med stor takk, sier han.

- Vanlig med et honorar

Også andre linjeforeninger tar betalt for å dele informasjon om arrangementer, blant andre Emil, linjeforeningen for Energi- og miljøingeniører.

- Hvis det er noen som ønsker å legge ut annonser eller arrangere bedriftspresentasjoner er det vanlig med et honorar ettersom det er vi som står for promoteringen og organiseringen. Alt vi tjener på dette går tilbake til linjeforeningen og studentene, og alle honorarer skal gangne studentene, sier Solveig Strand, leder for Emil.

Hun forteller at midlene de får inn blir fordelt på de forskjellige delene av linjeforeningen, og at samarbeidet gjør det mulig for deres studenter å ta del i aktiviteter linjeforeningen arrangerer gratis, eller med reduserte priser.

- Hadde vi ikke kunnet bruke inntektene til dette ville vi måttet dekke alle utgiftene vi har knyttet til arrangementer med billettinntekter. I tillegg går noe av det vi tjener inn som driftsmidler i våre komitéer, og på den måten kan studentene engasjere seg i linjeforeningene, samt drive med sine interesser, sier Strand.

Emil budsjetterer for 2017 med inntekter på rett i overkant av 400.000 kroner. En fjerdedel av dette gjennom Energikontakten, et nettverk av bedrifter og organisasjoner tilknyttet studiet. Ytterligere hundre tusen kommer fra en hovedsponsor. Foreningen ønsker ikke å legge frem sine prislister for spredning av arrangementer.

- Å ta betalt blir litt rart

Men det er ikke alle som tar seg betalt. Paideia, linjeforeningen for pedagogikk-studentene på Dragvoll, forteller at liten interesse er noe av årsaken.

- Som linjeforening på Dragvoll får vi meget få invitasjoner til bedriftspresentasjoner og så videre, sier Paideia-leder Maria Mlokkum Olborg.

Hun gir dog inntrykk av at de ikke hadde kommet til å ta betalt selv om interessen fra næringslivet skulle tatt seg opp.

- Jeg synes at det å ta betalt for å dele et arrangement blir litt rart. Det er en jobb som tar veldig kort tid, og som er gjort på noen tastetrykk, sier hun.