Knallhard innsats gjør at flere nå søker seg til fransk og tysk

Antallet søkere til tysk og fransk øker, både ved NTNU og Universitetet i Oslo.

- De faglige ansatte og lærerne gjør en kjempeinnsats og derfor gleder det meg at arbeidet deres bærer frukter, sier instituttleder Annlaug Bjørsnøs. Her sammen med kolleger fra instituttet.
Publisert

- Vi tolker dette som en økende interesse for fremmedspråk. Jeg har tro på at det kan komme et oppsving i årene framover, sier instituttleder Annlaug Bjørsnøs ved Institutt for språk og litteratur i Trondheim.

Hun forteller at det er størst økning i antallet søkere som har bachelor i fransk som førstevalg.

- Der har vi faktisk en økning på 500 prosent, fra 2 søkere i fjor til 12 i år. Det er veldig gledelig at de søker på et gradsstudium. Fortsatt er det en tendens til at mange heller søker på et årsstudium.

Mange søkere snuser på språket og prøver seg fram, og velger derfor årsstudium. Ifølge instituttlederen har instituttet derfor lenge jobbet for å gjøre overgangen fra årsstudium til bachelorgrad så lett som mulig. Slike overganger er imidlertid interne søkere og vil komme i tillegg til førstevalgssøkerne.

LES OGSÅ: I framtida må nordmenn beherske fransk

Mange vil lære fransk i Caen

En annen opptur for instituttet er at NTNUs språktilbud i Frankrike er så populært. Det norske studiesenteret i Caen tilbyr et årsstudium i fransk med didaktikk. I år er det 81 søkere til 20 studieplasser. Nå jobber de for å få opprettet flere studieplasser slik at flere kan ha glede av dette tilbudet.

I år er det 31 søkere som har oppgitt årsstudium i tysk som førstevalg. Det er et solid hopp fra i fjor da det var 21 søkere. Et skår i gleden er det nok at færre har valgt bachelor i tysk. I fjor var det 9 som hadde dette som sitt førstevalg, i år er det 5. For master i tysk er bildet motsatt: I fjor var det kun 4 søkere, i år er det 9 søkere.

LES OGSÅ: Dette er de mest populære fagene i år
LES OGSÅ: Bare to søkte på bachelor i fransk i fjor

Tysk slår an ved UiO

Ved Universitetet i Oslo er tysk et av fagene som har størst prosentvis økning i år. Førstevalgssøkere på bachelor i tysk er nesten fordoblet fra i fjor. Universitet har også noe økning i antallet søkere på årsstudiet. Årsenheten i fransk opplever en nedgang, men UiO mener dette blir kompensert av en like stor prosentvis økning i søkere til bachelorstudiet.

UA får også oppgitt hvor mange som ønsker å ta en master i fransk ved UiO. I år er det 40, mens i fjor var det 28.

Ved Universitetet i Bergen ser tallene mindre oppløftende ut. Både bachelor og årsstudiet i fransk har færre søkere i år enn i fjor – kanskje fordi fjorårets tall var svært gode? Tysk står omtrent på stedet hvil. Bachelor i tysk har 10 søkere i år og 9 i fjor.

- Godt miljø og god rekruttering

Selv synes Annlaug Bjørsnøs fra NTNU at det er vanskelig å si hva den økte interessen kommer av, men tror det har noe å gjøre med det miljøskapende arbeidet som instituttet og fagmiljøene har stått i spissen for.

Som UA tidligere har beskrevet, gjør faglærerne svært mye for å rekruttere studenter og for å få dem til å bli værende ved NTNU:

Tyskseksjonen har over lang tid hatt et intensivt oppstartsprogram, som har gjort at de rekrutterer bedre til masterstudiene. Franskseksjonen inviterer studentene hjem til seg på fransk quiz og arrangerer franske selskapsleker for å sikre økt trivsel og mindre frafall.

- Det kan være en «Tupperware-effekt». Det sprer seg et rykte om at miljøet er godt, og det igjen gjør at flere søker seg til språkfagene. Og det er mange som gjør mye for at studentene skal trives med sin studiehverdag: faglærere, studiekonsulenter, linjeforeninger og studenttillitsvalgte, sier Bjørsnøs.

Dessuten mener hun Humaniorameldingen har gitt fagmiljøene en varm vind i ryggen ved at det slås fast der at det skal satses på tysk og fransk.

En opptur for fagmiljøene

- Det skjer noe med søkningen til fremmedspråkene, tror jeg. Dette kan være en begynnelse på et oppsving over tid, spår hun.

- UA har intervjuet deg flere ganger om situasjonen for fremmedspråkene. Gjennomgangsmelodien har vært at det står dårlig til med rekruttering. Er det fint for en gangs skyld å bli intervjuet om at søkertallene er positive for tysk og fransk?

- Det er så godt å få fram et annet bilde, ikke minst med tanke på fagmiljøene våre. Du kan jo tenke deg, hele tida har de et press på seg til å rekruttere flere studenter og så er det dårlige tall som møter dem. De faglige ansatte og lærerne gjør en kjempeinnsats og derfor gleder det meg at arbeidet deres bærer frukter, sier instituttleder Annlaug Bjørsnøs.