Dette er de mest populære studentboligene i Trondheim

Nye boliger med bad frister studentene.

- Førsteinntrykket var at det var tomt og grått da jeg kom, men da jeg fikk inn min egne ting ble det veldig bra, sier student Mari Sørensen om sin nye hybel.
De nye studenttårnene på Moholt har fått flere priser og har de mest populære studentboligene i Trondheim.

Hybler med eget bad i de nye studenttårnene på Moholt allmenning er de mest populære studentboligene i Trondheim.

Etter dem følger hybler på Berg studentby og Lerkendal studentby i popularitet, ifølge Studentsamskipnaden i Trondheim, Gjøvik og Ålesund (Sit).

- Jeg kommer til å bli bortskjemt

Mari Sørensen (19) fra Drammen er fersk student i Trondheim og skal studere materialteknologi ved NTNU Hun er blant de heldige som har fått hybel på Moholt allmenning. Sørensen er ikke overrasket over at hyblene er de mest populære i Trondheim.

- Det er greit med eget bad, sier hun.

- Hva synes du om hybelen?

- Førsteinntrykket var at det var tomt og grått da jeg kom, men da jeg fikk inn min egne ting ble det veldig bra.

- Hvor viktig er det med eget bad?

- Det er ikke det viktigste, men jeg kommer vel til å bli bortskjemt. Hvis jeg ikke bor her i fem år blir det noe annet å flytte til et sted med delt bad.

LES OGSÅ: Dette prosjektet vant to nasjonale priser

Studentenes ønsker varierer

- Den perfekte studentbolig er selvfølgelig kjempebillig, kjempestor og midt i byen. Men den finnes dessverre ikke. Studentene er forskjellige og derfor er det forskjellige ting ved de forskjellige studentboligene som gjør dem populære. Noen ønsker billigst mulig, noen ønsker størst mulig, noen ønsker å bo nært marka, og noen vil bo nært byen, sier fagansvarlig for utleie i Sit, Cathrine Kristiansen.

De billigste boligene er for øvrig små hybler i Magnus den Godes gate 2 i Trondheim til 2475 kroner, mens de dyreste er 2-romsleiligheter i Nedre Singsakerslette til 8520 kroner i måneden.

Fristen for å søke om studentbolig var allerede 15. mai. Da hadde Sit 2978 søkere i Trondheim, 360 i Gjøvik og 179 i Ålesund. I løpet av sommeren har 2842 av disse søkerne fått tilbud om bolig, og 1536 av dem har takket ja, opplyser Kristiansen.

I skrivende stund står 694 søkere på venteliste for å få bolig i Trondheim, mens henholdsvis 51 og 19 studenter venter i Gjøvik og Ålesund.

Sit regner med at ytterligere 32 boliger i Trondheim, 19 i Gjøvik og 11 i Ålesund skal bli ledige før studiestart.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

5081 leieforhold i Trondheim

Ifølge Velferdstinget i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (VT) er dekningsgraden av studentboliger på 15,75 prosent i Gjøvik, Ålesund og Trondheim. Dette er en økning fra 15,19 prosent fra året før. Årsaken til dette er ferdigstillingen av Moholt 50|50, som førte til en større økning i studentboliger enn økningen i studentmassen. Det forventes at ferdigstilling av studentboligene i Røverdalen kommer til å øke dekningsgraden for studentene i Gjøvik, ifølge leder Thomas Krogstad Eriksen i Velferdstinget.

LES OGSÅ: Tøffere kamp om studentboligene

Totalt har studentsamskipnaden 5081 leieforhold i Trondheim. Av disse er cirka 1300 forbeholdt internasjonale studenter.

- Vi har bare boliger til cirka 10 prosent av de norske studentene. Det er det mange som vet, så en del går direkte på privatmarkedet, sier Kristiansen.

De yngste prioriteres

Selv om flere hundre studenter står på venteliste, er det slett ikke umulig å få studentbolig gjennom Sit om man søker nå. Iallfall om du kommer rett fra videregående skole.

- De yngste prioriteres alltid, så er du født i 1998 eller 1999 er det sjanser for å få studentbolig, sier Kristiansen.

Hun forteller at de yngste prioriteres etter ønske fra Velferdstinget da de unge studentene trolig har mindre erfaring på leiemarkedet enn de eldre.

LES OGSÅ: Trondheim får 275 nye studentboliger
LES OGSÅ: Vil ha 320 studentboliger midt i smørøyet på Gløs

Her har Sit studentboliger i Trondheim:

* Moholt allmenning
* Berg studentby