NTNUs nye studentombud:

- Jeg gleder meg veldig til å møte studentene

2. oktober er han på plass. Lennart Soligard (40) er NTNUs nye, og aller første, studentombud.

- Jeg ønsker å være tilgjengelig for studentene og synlig i studentmiljøet. De skal kunne spørre meg om hva de vil, og jeg vil forsøke å hjelpe studenter som opplever at de har blitt utsatt for urett, sier Soligard.

Soligard er, som NTNU ønsket da de lyste ut stillingen, utdannet jurist. Han jobber i dag som seniorrådgiver i oppvekst- og utdanningsavdelingen ved Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

- Jeg gleder meg veldig til å møte studentene, sier han til UA.

Det nye studentombudet skal være en uavhengig bistandsperson overfor studentene og skal gi råd om hva de kan og bør foreta seg for å ivareta sine interesser. Det er meningen at saker som studentombudet involveres i skal «løses nærmest der de oppstår», heter det i utlysningsteksten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- De skal kunne spørre om hva de vil

Det er ennå en stund til han tiltrer, men Soligard har gjort seg noen tanker om hvilke oppgaver den nye jobben vil medføre:

Det eneste han ikke kan bidra med er spørsmål knyttet til Lånekassen og studentsamskipnaden. Soligard sier eksempler på saker han tror dukker opp kan være trakassering eller urettferdig behandling i forhold til sensur eller praksis.

- Jeg er spent på hvilke saker det blir mest henvendelser om, sier han.

- Bedre med hjelp fra studentombudet

Leder Marte Øien i Studenttinget har tidligere sagt til UA at mange saker som i dag kommer til Studenttinget vil være aktuelle for et studentombud. I dag støtter de seg ofte på universitetets jurister.

- Det vi kan bidra med i slike saker er å lytte og å forsøke å henvise studentene videre, men det er langt bedre om de kan få hjelp i første ledd av et studentombud, sa Øien.

Blant annet problemstillinger rundt skikkethetsvurderinger er et område Studenttinget tror studentombudet må jobbe med.

LES OGSÅ: Studenttinget jubler for studentombud på NTNU

Skal være til stede i alle studiebyene

Det er ennå ikke bestemt hvor studentombudet skal ha kontor, men hovedsetet blir i Trondheim. Soligard sier det også er viktig med tilstedeværelse i Gjøvik og Ålesund. Hvor ofte han kommer til å være til stede i de forskjellige byene er heller ikke bestemt, men vil bli avgjort blant annet etter behov.

Følg Universitetsavisa på Facebook, Twitter og Instagram.

Gjennom jobben hos Fylkesmannen har Soligard jobbet med råd og veiledning overfor elever, foreldre skoler og kommuner siden 2009. Derfor kjenner han opplæringsloven godt. Nå ser han frem til å fordype seg i universitets- og høgskoleloven.

- Hvorfor ville du bli studentombud?

- Det er innenfor det samme faget som jeg jobber med nå. Jeg kjenner elevrettighetene ganske godt, og vil gjøre meg mer kjent med rettsområdet som omfatter studentene. Det blir spennende å komme på en ny plass i et nytt miljø og å få økt min egen kompetanse, sier han.

Selv om han er utdannet ved Universitetet i Oslo, kjenner Soligard NTNU godt. Han har tatt ex.phil. på Dragvoll for en del år siden, og er født og oppvokst i Trondheim.

LES OGSÅ: Vil gjøre det påbudt å ha studentombud