NTNU-entreprenører vant en kvart million

Studentene fra Entreprenørskolen har utviklet kjelke for personer med nedsatt funksjonsevne.

Fra venstre: Nicoline Berg, Solveig Christensen, Bendik Fon og Matias Berg fra Exero Technologies mottok torsdag sjekken på 250.000 kroner.

- 70 millioner mennesker sitter i rullestol, mens mange hjelpemidler er veldig hjemmesnekret. Det skal vi gjøre noe med. Med startstøtteprisen kan vi lage ferdig denne kjelken før jul, sa Solveig Christensen, en av gründerne i Exero Technologies og student ved NTNUs Entreprenørskole, under torsdagens utdeling av Sparebank1 Startstøtte, ifølge Adresseavisen.

Ifølge Exero sin hjemmeside er målet med produktet at alle skal få samme mulighet til å holde seg aktive, og leve godt, uavhengig av om de har nedsatt funksjonsevne.

Prisen ble delt ut under årets Innovator-utdeling på Byscenen.

«Exero imponerte juryen som et ungt selskap som har fått til mye. De representerer et tverrfaglig team, med kompetanse innen både maskin, markedsføring og helse. De jobber også mot en viktig målgruppe, unge voksne, og løser et behov som oppleves som viktig både for brukeren og samfunnet» står det i en pressemelding fra Sparebank 1 om utdelingen.

– Idéen vår startet som et prosjekt fra NTNU Senter for idrettsanlegg og teknologi, og gjennom det prosjektet lærte vi mye om de utfordringene funksjonsutsatte møter i hverdagen med fysisk aktivitet og trening, forteller Bendik Fon i Exero i pressemeldingen.

Prisen tildeles ifølge Sparebank1 studentgründerteam med evne og vilje til å lykkes i et internasjonalt marked. Teamets evne til å gjennomføre sin plan, og til å utnytte de konkurransefortrinn som Norge representeres, vektlegges også.

Følg UA på Facebook , Twitter og Instagram.